Uforstående beboere ved Viborgvej: »Vi er fanget i limbo«

Ingen vil tage ansvar for at sideveje til Viborgvej igen kan blive trafiksikre. Gruppe af beboere på Parkvej føler sig fanget i limbo mellem grundejerforening, Vejdirektoratet og kommunen.

Artiklens øverste billede
Et ekstra spor på Viborgvej kan blive en stor udfordring for flere trafikanter, forklarer Simon Potocký, Sten Kjeldsen, Bjarne Aagaard Jensen og Claus Krüger. For hvordan skal man krydse Viborgvej for at komme ind og ud af Parkvej. Og hvordan skal cyklisterne krydse endnu et spor. Det er svært nok i forvejen. Foto: Kian Johansen
Hvis du vil vide mere om Randers

»Det kan ikke være rigtigt, at ingen vil løse det her.«

Sådan lyder det fra en gruppe beboere, der bor på sidevejen Parkvej, tættest på den trafikerede Viborgvej, hvor omkring 14.000 biler passerer hvert døgn.

Kun trafikken omkring Randersbro og punkter ved Hammelvej, Århusvej, Hobrovej og Grenåvej har flere eller næsten lige så mange trafikanter hver dag, ifølge Vejdirektoratets tal.

Og selvom borgerne peger på flere løsninger, der kan lette trafikken begge veje til og fra midtbyen, så kan det blive svært at gennemføre dem. For det kræver, at mindst en grundejerforening, husejere på to private fællesveje, samt kommune og Vejdirektoratet samarbejder. Og det kommer ikke til at ske, vurderer de oprørte borgere.

»Hvorfor vil Vejdirektoratet ikke lytte til os. De ændrer vejforhold og gør dem moderne andre steder. Men her er vejforløbet som i 1940’rne,« siger Claus Krüger, Parkvej 4.

Begge løsninger koster

De omkring 120 husstandes biler i området færdes på en vej, der blev forlænget da udstykningerne kom til i 1970’erne. Og Parkvejs vejforløb er ikke ændret siden. Alle vejene i området er private fællesveje og dermed uden for kommunens direkte styring.

»Ved enten at lukke Parkvej delvis eller fuldstændigt og åbne op, enten via Lykkegårdsvej eller i den anden ende af Parkvej, så kunne man lede vores blinde sidevejs farlige trafik hen til Bakkevej, der har et lyskryds, eller til et mindre trafikeret vejforløb ud mod Oust Møllevej,« siger Claus Krüger, på vegne af seks Parkvej-beboere, der alle bor meget tæt på udkørslen til Viborgvej.

Bakkevej med lyskrydset er den næste sidevej på Viborgvej ud af byen og udgør det ene ben af krydset Viborgvej/Fladbrovej/Bakkevej.

Lykkegårdsvej fører hen til Bakkevej, men der mangler en lille klat asfalt og et nik fra vejens beboere til, at den nu blinde vej ville kunne føre 120 husstandes biler fra Parkvejkvarteret ud på Bakkevej. For enden af Parkvej, længst væk fra Viborgvej spærrer en bom en markvej, der fører direkte ned til Oust Møllevej. Begge løsninger ville koste beboerne i området penge at udføre, medmindre Vejdirektoratet dikterer en lukning af Parkvej.

Illustrationen viser, hvor det ekstra spor kommer på Viborgvej. To sideveje bliver endnu mere udsat, frygter beboerne på Parkvej. Men de kan ikke få det ændret. De foreslår ellers, at der kunne komme en ekstra udkørsel via Lykkegårdsvej op til lyskrydset ved Viborgvej og Bakkegårdsvej. Illustration: Datawrapper.

Farlige situationer

Beboerne oplever, at folk kører for stærkt på Parkvej, og at bilisterne ikke respekterer skilte med parkering og ophold forbudt i begyndelsen af Parkvej, da en del bilister åbenbart mener, at man skal parkere ulovligt på sidevejen bag ved apoteksudsalget, i stedet for at benytte den store parkeringsplads ved Netto og Apoteksudsalget.

Flere biler vender jævnligt i beboernes indkørsler, og bilister skaber næsten dagligt chancer for mulige uheld, fordi de ikke opfatter Parkvej som det den er: En privat, blind vej.

»Vi på hjørnet får jo al trafikken og diverse bøvl hver eneste dag, men så længe det ikke berører en selv, er folk totalt ligeglade. De har ingen problem med at genere os, så længe de selv har deres på det tørre,« siger Sten Kjeldsen, Parkvej 3.

Og så er det svært at komme til og fra Parkvej i myldretiden. Blandt andet, fordi en svingbane mod Fladbrovej ofte er fyldt op, så man ikke kan svinge ind mod Parkvej, når man kommer fra motorvejen. Især om morgenen kører mange op til højre mod Bakkevejs forløsende lyskryds, simpelthen fordi man ikke kan krydse Viborgvej til venstre ind mod byen.

»Der har været flere påkørsler af biler, der er kørt ud fra Parkvej, både fordi trafikken på Viborgvej er markant i myldretiden og fordi nogle bilister, der har holdt på Parkvej, har været utålmodige og bare er kørt ud, fortæller Claus Krüger, der fra sine store panorama-vinduer har god udsigt til enden af Parkvej og hver dag kan se, hvordan folk ikke optræder hensigtsmæssigt på hverken Viborgvej eller Parkvej.

Vanvittig løsning

Som tidligere beskrevet i DinAvis, vil Vejdirektoratet etablere et ekstra spor på Viborgvej ind mod byen. Det skal løbe fra Fladbrovej hen forbi udkørslen ved Netto. Det sker for at løsne op for den sydgående trafik fra motorvejen, der klumper sammen op ad rampen mod Viborgvej.

»Det er jo vanvittigt at lave sådan en løsning, når der er to sideveje i ’vejen’,« siger Bjarne Aagaard Jensen, der selv bor på Parkvej 8. Her mener han Parkvej og vejen lige over for, Olivarius Jürgensens Vej. Han kan se for sig, at biler fra Parkvej vil blive tvunget til at dreje til højre op mod Bakkevejs lyskryds for overhovedet at komme ud. Det bliver svært at krydse to-tre vejbaner for at komme ind mod byen. Det samme kan blive tilfældet, hvis man kommer fra motorvejen og skal have flettet over et par vejbaner, før man kan svinge ind ad Parkvej.

For ligesom pointen i artiklen var, at man kun letter trafikken den ene vej - fra motorvejen og Fladbrovej ind mod byen - så mangler man stadig løsningen den anden vej. Og hvad med cyklister, der skal krydse tre vejbaner, når sporet er udbygget?

Denne artikel er leveret til JP Randers af DinAvis.

Hvis du vil vide mere om Randers

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.