Det ruller for reklamebureauerne
Efter et par hårde år med økonomisk nedgang i reklamebranchen er udviklingen nu vendt.
De danske reklamebureauer tjener igen gode penge, konstaterer Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB).
DRRB's Branchestatistik for 2005 tegner et mere positivt billede af den økonomiske udvikling end de foregående år. Samlet set steg virksomhedernes bruttoavance i 2005 med 4 pct.
Det betyder, at DRRB-bureauerne nu har vendt udviklingen. Også resultatet af den primære drift i forhold til bruttoavancen har blandt medlemsvirksomhederne udviklet sig positivt. I 2005 var den gennemsnitligt 8 pct. mod blot 3,8 pct. i 2004.
Rigtig retning
»Det tyder på, at de gennemførte rationaliseringer og tilpasninger nu slår igennem. Men vi mangler stadig at være oppe på internationalt niveau på 10-15 pct., så selv om det går i den rigtige retning, er det for tidligt at hvile på laurbærrene. Vi skal forsætte med at optimere og holde fokus på større indtjening og intern rationalisering«, siger Jette Nejstgaard, der er formand for DRRB.
Bruttoavancen pr. medarbejder i branchen er steget med 2,4 pct. fra 2004 til 2005. Samtidig er DRRB-bureauerne begyndt at ansætte folk igen, hvilket betyder, at de seneste fire års negative udvikling er vendt i 2005.