Købmænd under pres

Den frie sektor risikerer at miste flere kunder.Coop er aggressiv og fisker i rørte vande.

Coop Danmark angriber de danske købmænd på et ekstremt følsomt tidspunkt. Den frie sektor forhandler om at få den norske koncern NorgesGruppen med i ejerkredsen.

Men forhandlingerne trækker ud, og den manglende afklaring har fået mange selvstændige købmænd til at overveje fremtiden og et salg af butikken til den store koncern.

Dermed kan købmandsbranchen tabe yderligere terræn på det danske marked, hvor både Coop Danmark, Dansk Supermarked og udenlandske aktører er i offensiven.


»Tidspunktet for kampagnen fra Coop Danmark er det værst tænkelige for købmandssektoren, som er midt i en salgsproces. Problemet er, at NorgesGruppen ikke ved, hvad de køber, hvis en række købmænd ender hos konkurrenten,« siger detailhandelseksperten Bruno Christensen, Retail Innovation Scandinavia.

Tab af markedsandele


Købmandssektoren har i de seneste mange år konstant mistet markedsandele. Mange butikker er allerede blevet solgt til enten Coop Danmark eller dansk Supermarked.

Men købmændene har aldrig været udsat for så målrettet en offensiv som i øjeblikket.


»Coop Danmark har i dag en mere aggressiv og vækstorienteret ledelse. De vil udnytte uroen hos købmændene til at ekspandere, og det er langt billigere at overtage nogle butikker og ændre facaden i forhold til at bygge nye forretninger op fra bunden,« siger Bruno Christensen.

Dagrofa, som er købmændene fælles selskab, erkender, at der gennem årene er afhændet en del købmandsbutikker til konkurrenterne. Alligevel er vurderingen, at Coop Danmarks nuværende offensiv er uden for kategori.

»Vi har ikke noget imod konkurrence, men denne gang går Coop Danmark mere voldsomt ud, end vi nogensinde har set,« siger Henrik Gundelach, adm. direktør i Dagrofa.

Selskabet mener, at Coop Danmarks opkøbstilbud er udløst af den salgsproces, som pågår med NorgesGruppen. Dagrofa karakteriser konkurrentens offensiv som misbrug af en dominerende stilling.


»Ved at fremsætte tilbuddene på nuværende tidspunkt, griber Coop Danmark forstyrrende ind i salgsprocessen,« konstaterer Henrik Gundelach.

Det rigtige tidspunkt


Coop Danmark lægger ikke skjul på, at anledningen er den aktuelle salgsproces.

»Vi har konstateret, at der er en vis usikkerhed hos købmændene. Derfor har vi vurderet, at det var det rigtige tidspunkt at give dem et godt tilbud,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.