Købmænd under pres
Den frie sektor risikerer at miste flere kunder.Coop er aggressiv og fisker i rørte vande.
Men forhandlingerne trækker ud, og den manglende afklaring har fået mange selvstændige købmænd til at overveje fremtiden og et salg af butikken til den store koncern.
Dermed kan købmandsbranchen tabe yderligere terræn på det danske marked, hvor både Coop Danmark, Dansk Supermarked og udenlandske aktører er i offensiven.
»Tidspunktet for kampagnen fra Coop Danmark er det værst tænkelige for købmandssektoren, som er midt i en salgsproces. Problemet er, at NorgesGruppen ikke ved, hvad de køber, hvis en række købmænd ender hos konkurrenten,« siger detailhandelseksperten Bruno Christensen, Retail Innovation Scandinavia.
Tab af markedsandele
Købmandssektoren har i de seneste mange år konstant mistet markedsandele. Mange butikker er allerede blevet solgt til enten Coop Danmark eller dansk Supermarked.
Men købmændene har aldrig været udsat for så målrettet en offensiv som i øjeblikket.
»Coop Danmark har i dag en mere aggressiv og vækstorienteret ledelse. De vil udnytte uroen hos købmændene til at ekspandere, og det er langt billigere at overtage nogle butikker og ændre facaden i forhold til at bygge nye forretninger op fra bunden,« siger Bruno Christensen.
Dagrofa, som er købmændene fælles selskab, erkender, at der gennem årene er afhændet en del købmandsbutikker til konkurrenterne. Alligevel er vurderingen, at Coop Danmarks nuværende offensiv er uden for kategori.
»Vi har ikke noget imod konkurrence, men denne gang går Coop Danmark mere voldsomt ud, end vi nogensinde har set,« siger Henrik Gundelach, adm. direktør i Dagrofa.
Selskabet mener, at Coop Danmarks opkøbstilbud er udløst af den salgsproces, som pågår med NorgesGruppen. Dagrofa karakteriser konkurrentens offensiv som misbrug af en dominerende stilling.
»Ved at fremsætte tilbuddene på nuværende tidspunkt, griber Coop Danmark forstyrrende ind i salgsprocessen,« konstaterer Henrik Gundelach.
Det rigtige tidspunkt
Coop Danmark lægger ikke skjul på, at anledningen er den aktuelle salgsproces.
»Vi har konstateret, at der er en vis usikkerhed hos købmændene. Derfor har vi vurderet, at det var det rigtige tidspunkt at give dem et godt tilbud,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark.