Fyrede piloter revet væk

Piloter er igen en efterspurgt varer. Afskedigede SAS-piloter har ikke problemer med at finde nye job. Især lavprisgiganter tager imod med kyshånd.

Det er aldrig rart at blive fyret. Men hvis nye arbejdsgivere ligefrem står i kø for at tilbyde job, er det til at leve med. Det har været den lykkelige situation for de knap 300 piloter, der siden 2002 har måttet forlade det skandinaviske luftfartsselskab SAS på grund af nedskæringer.

»Mange sidder i dag i gode pilotjob hos for eksempel easyJet, Ryanair eller flyselskaber i oliestaterne,« siger formanden for de 600 danske SAS-piloter, Mogens Holgaard.

Piloter var ellers ikke i høj kurs, da terrorangrebet mod USA 11. september 2001 sendte hele luftfartsindustrien på en årelang rutschetur. De store etablerede flyselskaber fyrede folk i hobetal for at stoppe milliardhullerne på bundlinjen. Men det har ændret sig. Lavprisselskabernes fremmarch og de mildere vinde, som nu blæser over branchen, har fået efterspørgslen på piloter til at stige igen.

»De piloter, som de senere år er blevet afskediget fra de gamle luftfartsselskaber, er uden problemer blevet opsuget af nye selskaber. Og stort set alle steder i verden melder man om begyndende mangel på piloter. Det gælder Kina, Indien, USA og Storbritannien. Og jeg tror, at vi vil se den samme udvikling i Skandinavien om få år,« siger Mogens Holgaard.

Selv om de bedre tider også er nået til SAS, døjer det skandinaviske luftfartsselskab stadig med et mindre overskud af piloter. Men det er snart et overstået kapitel, mener pilotformanden.

»Hvis vi bare fastholder den nuværende produktion, tror jeg ikke, vi skal mere end et par år ud i fremtiden, før situationen vender, og SAS skal til at rekruttere piloter igen,« siger Mogens Holgaard.

Spørgsmålet er så, hvor mange, der er at tage af til den tid. Der uddannes kun få nye danske piloter, og man skal ikke forvente, at de gamle SAS-piloter automatisk vil søge tilbage, mener pilotformanden.

Da SAS' samarbejdspartner på de danske indenrigsruter, Cimber Air, for nylig skulle rekruttere 20 styrmænd, var der kun ganske få tidligere SAS-piloter imellem ansøgerne, selv om de havde førsteret til jobbene. Det er et udtryk for, at de fyrede SAS-piloter har fundet nye græsgange, mener Mogens Holgaard.

Hos SAS Danmark er man imidlertid ikke så bekymret for den fremtidige rekruttering af piloter.

»Lige nu har vi stadig en mindre overtallighed af piloter, så det er ikke et aktuelt problem. Og når det er sagt, så har vi konstant 100 uopfordrede pilotansøgninger i vores jobbank. Det fortæller jo, at SAS bliver betragtet som en attraktiv arbejdsplads,« siger kommunikationsdirektør Anne Bove-Nielsen.

Hun mener, at det er useriøst at spekulere i rekrutteringssituationen fem år ud i fremtiden.

»Lige nu og her ser vi ingen tegn på, at det vil være et problem at få piloter i SAS. Vi følger selvfølgelig udviklingen på markedet. Men de seneste år har vist, at det er meget svært at forudse, hvordan luftfartsindustrien vil udvikle sig, selv på kort sigt,« siger Anne Bove-Nielsen.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.