SAS har rettet ind

Mange nye kunder slår ikke fuldt igennem i halvårsregnskabet. SAS planlægger bl.a. offensiv over for forretningsfolk.

Passagererne strømmer til SAS, men det skandinaviske flyselskab har ikke forbedret økonomien i samme tempo. Det er især de billige pladser bagest i flyet, der sælges flere af, og de bidrager ikke så meget til indtjeningen. Økonomien er dog i klar bedring, og andet kvartal gav et overskud på 725 mio. kr. før skat og engangsposter.

SAS forbereder netop nu en større offensiv, som især skal skaffe flere forretningsrejsende på ruterne. Erhvervsfolk er flyselskabernes bedste kunder, fordi de har behov for større fleksibilitet og derfor er villige til at betale ekstra for billetterne. Både British Airways og Lufthansa har forbedret økonomien ved at tiltrække flere forretningsrejsende.

Asien i fokus

SAS overvejer også at købe nye langdistancefly for at udvide den oversøiske trafik til Asien, efter at selskabet har mistet mange kunder til konkurrenten Finnair.

Optimismen i SAS er generelt større end længe, fordi selskabet begynder at kunne mærke effekten af de mange besparelser og salgsfremstød, som er gennemført i de seneste år.

»Første kvartal var ikke godt, og i andet kvartal var april præget af uro og konflikter. Men i de seneste måneder har tingene rettet sig, og SAS er nu inde i en positiv udvikling,« sagde den konstituerede koncernchef, Gunnar Reitan, på et pressemøde i Stockholm.

Flyselskaberne i SAS Gruppen øgede antallet af passagerer med 8,7 pct. i årets første seks måneder. Årsagen er, at koncernen i efteråret ændrede billetkoncept, så SAS sælger enkeltrejser efter samme model, som lavprisselskaberne benytter. Det har lokket masser af kunder til, så flyene udnyttes langt bedre, end de blev det i samme periode sidste år. Næsten tre ud af fire sæder har været fyldt med betalende passagerer, mens hvert tredje sæde for et år siden var tomt.

SAS vil dog gerne have flere af de højt betalende forretningsfolk om bord, og derfor planlægger selskabet en målrettet kampagne mod denne gruppe.

»I fjerde kvartal vil vi gennemføre anden fase af vores kommercielle offensiv. Jeg vil ikke gå i detaljer, men vi vurderer, at der fortsat er et stort marked specielt for forretningsrejser,« siger John Dueholm, der er koncerndirektør i SAS.

Det er især de europæiske ruter og den oversøiske trafik, som er vokset. Både de lange ruter til Nordamerika og til Asien er i kraftig vækst, og ledelsen ser potentiale for større vækst.

»Især ruterne til Asien har fremgang, og Kina er en stærkt vækstmotor. Vi har fortsat underskud på langdistanceruterne, men det hører med, at andet kvartal altid er stærkere end det første,« konstaterer John Dueholm.

Atter fremgang

SAS råder over 11 store langdistancefly, og kapaciteten er på det seneste blevet reduceret, fordi økonomien på ruterne har været for dårlig. Men nu er der igen fremgang, og SAS International, som står for den vigtige oversøiske trafik, skal evalueres i fjerde kvartal.

»Hvis vi formår at komme ned på det rigtige omkostningsniveau, er der basis for at ekspandere med et par fly. Passagererne er der. Især i Stockholm, men også i København,« siger John Dueholm.

Han peger på Stockholm-Beijing og København-Hong Kong som oplagte ruter.

SAS har dog fortsat et stykke arbejde, der skal gøres med at reducere omkostningerne. I sidste fase af et omfattende spareprogram skal udgifterne skæres ned med 2,5 mia. svenske kr., og knap halvdelen er fundet.

»Spareplanerne går som planlagt, men det er ikke gået lige hurtigt på alle områder,« siger John Dueholm.

Det har bl.a. taget længere tid at få aftalerne med kabinepersonalet og piloterne på plads. Kort før sommerferien blev der indgået en aftale med piloterne om at flyve mere, og den får først effekt i andet halvår af 2006. Spareplanen skal være fuldt gennemført i løbet af 2007.

jenserik.rasmussen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.