Plastic i fremtidens fly

Metal afløses af såkaldte komposit-materialer i flyproduktionen, mener flyproducenten Boeing.

Aluminium og stål hører fortiden til i fremstillingen af fly, som i stedet bliver fremstillet af plasticmaterialer eller såkaldte komposit-materialer. Komposit er fremstillet af flere forskellige materialer - eksempelvis plastic og stærke fibre som glasfibre eller kulstoffibre. Fibrene giver styrke, mens plastic holder sammen på fibrene.

Komposit-materialer bruges allerede inden for rumfart, bilindustrien, vindmølleindustrien, men også til ketsjere, cykelstel og ski.

Boeings kommende 787 Dreamliner, der ventes at være flyveklar om et år, vil være fremstillet af komposit-materialer. De første fly ventes at blive leveret til flyselskaberne i 2008.

Men også den meget udbredte Boeing 737 vil blive erstattet af fly fremstillet af komposit-materialer. Tidshorisonten er dog ca. 10 år. Det siger Boeings præsident, Alan Mulally, til CNN.

Det er bl.a. kulstoffibre, der skal sikre styrken i de nye Boeing-fly. Fordelen ved komposit-materialerne er, at de er lettere end aluminium. Det gør flyene lettere, hvilken igen formindsker forbruget af brændstof.

Boeing vurderer selv, at det kommende 787-fly vil have et brændstofforbrug, der er op mod 20 pct. mindre end 767-modellens.

Korroderer ikke

»Fremtidens fly vil blive fremstillet af komposit-materialer, der hverken vil korrodere eller blive udsat for metaltræthed,« forklarer Alan Mulally.

Han mener, at komposit-materialer vil udgøre 50 pct. af fremtidens fly. Dermed vil både produktion og vedligeholdelse blive billigere.

kurt.hedevang@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.