Tørlagt sommer for russerne

Vin og udenlandsk spiritus er forsvundet fra de russiske hylder, bl.a. som følge af toldvæsenets indsats.

Moskva

Det bliver en tørlagt sommer for russerne. Sådan da. For vodka og øl kan man selvfølgelig altid få. Men hvis den skal stå på vin - og udenlandske spiritusmærker - ser det sort ud.

Nye importreguleringer giver problemer på det russiske alkoholmarked, og problemerne kan fortsætte til hen på efteråret.

Importeret vin og spiritus forsvandt for kort tid siden næsten fra den ene dag til den anden fra hylderne i russiske butikker og supermarkeder, efter at lagrene var tømt, eller de handlende var blevet tvunget til at returnere varerne på grund af manglende deklarationer. Det er blandt andet det føderale toldvæsens forsøg på at komme salg af ulovlig spiritus til livs, der har fået følger for de russiske forbrugere. Endvidere er importen af vine fra store vinproducenter som de tidligere sovjetrepublikker Georgien og Moldova blevet standset, fordi russiske myndigheder ikke finder, at produkterne lever op til den russiske lovgivnings hygiejniske standard.

Priserne i vejret

I forbindelse med, at det er blevet vanskeligt at opdrive skattevæsenets banderoler var kun 5 pct. af de flasker, der p.t. befinder sig i Rusland forsynet med stempelmærker pr. 1. juli. Resten afventer trykningen af nye stempelmærker.

Det sender samtidig priserne op. Branchen forventer prisstigninger på op til 20 pct. i den kommende tid.

Den aktuelle krise på det russisk alkoholmarked er den alvorligste for branchen siden Sovjetunionens sidste dage i slutningen af 1980'erne, da de fleste vine og alkoholprodukter blev fjernet fra hylderne i forbindelse med den sidste sovjetleder, Mikhail Gorbatjovs, ikke ligefrem succesrige anti-alkoholkampagne. Der var rationering på spiritus, og alkoholiske produkter kunne kun sælges få timer om dagen.

Det russiske parlaments overhus, Føderationsrådet, har samtidig vedtaget en lov om opstramning omkring annoncering for alkoholiske produkter. Loven forbyder reklamer for alkohol og tobak i tv og på reklameskilte og forbyder producenter at annoncere deres produkter under dække af "ikke-alkoholiske drikke". Samtidig skæres der generelt ned på mængden af tv-reklamer fra 20 pct. af sendetiden i 2006-07 til 15 pct. fra 2008. Reklameindslag i tv må højst være på fire minutter ad gangen i modsætning til nu syv-otte minutter.

niels.jurgensen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.