Novo Nordisk erobrer Kina

Inden for 10 år vil Kina nå en top-tre over Novo Nordisks største markeder. Det vokser med 30 pct. hvert år, og Novo Nordisk har en enestående position i forhold til konkurrenterne.

Novo Nordisk har sat konkurrenterne til vægs på det kinesiske marked, der i fremtiden bliver et af verdens største.

Allerede nu har medicinalkoncernen 60 pct. af insulinmarkedet, og det vil vokse til mange milliarder i de kommende år.

Dermed har Novo Nordisk fremtidssikret sin position som verdens førende på markedet for medicin til sukkersyge.

»Jeg tror, at inden for otte-ti år vil Kina ligge i top-tre over de lande, der har den største omsætning i Novo Nordisk. Det vokser med omkring 30 pct. om året og er et af de hurtigst voksende markeder i koncernen,« siger Jesper Høiland, direktør med ansvar for det, Novo Nordisk kalder International Operations.

Her ligger Kina sammen med de øvrige nye "tigerøkonomier" - Brasilien, Rusland og Indien - og dertil over 100 andre lande.

Ved nytår rundede salget i Kina en mia. kr., og siden er det steget med flere hundrede mio. kr.

Det fylder ikke meget i forhold til Novo Nordisks samlede koncernomsætning på 40 mia. kr.

Velhavende og syg

»Men Kina bliver i de kommende år et marked på flere mia. kr. for Novo Nordisk,« siger aktieanalytiker Henrik Simonsen fra Enskilda Securities.

»Novo Nordisk er for det første solidt positioneret i landet i kraft af mange års erfaring og produktion. For det andet udvikler diabetes sig med epidemisk hastighed. Mens kineserne bliver mere og mere velhavende og begynder at spise federe, vestlig mad, har deres krop rent fysiologisk svært ved at tåle kalorierig mad, så de får betydeligt lettere diabetes, end vi europæere gør. Udover de menneskelige konsekvenser har det den følge, at Novo Nordisk kommer til at sælge meget diabetesmedicin,« siger analytikeren.

Novo Nordisks unikke position i Kina betyder for nærværende, at koncernen har en markedsandel på 60 pct., målt i volumen og 75 pct. målt på værdi. Forskellen skyldes, at der findes en del billig kopimedicin i Kina.

Koncernen har siden 1994 haft en afdeling i Kina, og den er blevet kraftigt udbygget gennem tiden. Nu er der omkring 1.000 ansatte, hvoraf de 700 er sælgere.

»Vi er i flere hundrede byer på nuværende tidspunkt,« siger direktør Jesper Høiland.

Desuden har mange læger lært Novo Nordisk og sygdommen diabetes at kende. Novo Nordisk har i samarbejde med de kinesiske sundhedsmyndigheder uddannet over 50.000 læger i diabetes. De skal nu tackle et enormt problem for den kinesiske befolkning.

»Jeg vil tro, at der nu er omkring 35 mio. diabetikere i Kina. Men det vokser med skræmmende 30 pct. om året. Samtidig er myndighederne i færd med at udbygge sundhedssystemet, så flere end de 10 pct. af Kinas befolkning på omkring 1,3 mia. mennesker, kan få tilskud til medicin,« siger Jesper Høiland.

side 2

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.