Slip angsten for hjemmearbejde

Med forventningsafstemning og faste aftaler kan danske ledere blive bedre til at lede på afstand.

Artiklens øverste billede
Tegning: Rasmus Sand Høyer

Hjemmehjælpere, sælgere og mange håndværkere har i årtier arbejdet et fysisk andet sted end deres ledere. De bliver, med et moderne udtryk, ledet på distancen.

Helle Rosdahl Lund, ledelsesrådgiver og medforfatter til bogen ”Work-life balance 2.0”, mener derfor heller ikke, at det bør være noget problem for ledere på kontorer at lede medarbejdere, som arbejder derhjemme eller i et andet land.

»Lederne skal kigge på, hvorfor de er bange for at lede på distancen. Man kan opveje det ved at forventningsafstemme opgaverne og fastsætte, hvornår det er vigtigt at være fysisk sammen. Selvom de ansatte sidder hjemme, har lederen stadig de samme opgaver.

I it-virksomheden Dell, der har flere forskellige aftaler med medarbejderne om hjemmearbejde, evaluerer lederen og medarbejderen løbende ordningen og den aftale, der er indgået.

»Vi evaluerer, fordi der kan være faldgruber i, at man føler, at man bliver isoleret eller ikke kan styre det at adskille arbejds- og privatliv. Det er lederens opgave at opdage, hvis der ikke er balance,« siger Selina Lomholdt, vesteuropæisk HR-ansvarlig i Dell.

Men ikke alle er lige begejstrede for ansatte, der arbejder hjemmefra. I februar forbød Yahoo alle medarbejdere hjemmearbejdsdage.

»Valget om at afskaffe hjemmearbejde i en periode kan godt være rigtigt for Yahoo, fordi der opstod en dårlig kultur, hvor hjemmearbejdsdage blev til fridage. Men der er mange danske ledere, der ikke har kompetence til at lede på distancen. Det er de bange for at vise, og derfor kan resultatet være, at de forbyder hjemmearbejde,« siger Helle Rosdahl Lund.

Tid til børn og karriere

Kigger vi på det globale arbejdsmarked, er det ikke usædvanligt, at medarbejdere slet ikke har en fast kontorplads, men skiftevis arbejder fra fælleskontorer, ude ved kunder og hjemme.

»Når man ikke har én base, kan man i større grad være fleksibel. Det skaber et mere tillidsfuldt forhold mellem chefen og medarbejderne. Derudover giver det nye typer af netværk, når man arbejder fra forskellige steder,« skriver forfatter til flere karrierebøger Rhymer Rigby i Financial Times.

Muligheden for at passe både familien og karrieren er en af grundene til, at hver femte danske Dell-medarbejder arbejder hjemmefra i en eller anden udstrækning. Dell giver tilskud til medarbejdernes bredbånd, el, vand, varme og kontormøbler. Til gengæld giver de ansatte afkald på en fast kontorplads på kontoret i København. Muligheden for hjemmearbejde opstod især, fordi yngre medarbejdere efterspurgte det i rekrutteringsprocessen.

»Det giver vores medarbejdere nye karrieremuligheder. De kan f.eks. have en stilling, som egentlig er tilknyttet et andet land,« siger Selina Lomholdt.

Hun sidder selv i København med HR-ansvaret for medarbejdere i 14 lande. At medarbejderne arbejder hjemme eller sidder på forskellige kontorer rundt i verden, betyder desuden, at Dell sparer på rejseomkostningerne og kan nøjes med væsentligt færre kontorpladser.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.