HR-konsulent: »Sociale medier har disruptet markedet for jobannoncer«

De sociale medier kan komme både virksomheder og jobsøgende til gode, men der er flere ting at være opmærksom på, forklarer to eksperter på området.

Artiklens øverste billede
Der er stor forskel på, hvilke sociale medier der egner sig til rekruttering. For eksempel er det formentlig lettere at finde faglært arbejdskraft via Facebook end på LinkedIn, vurderer rekrutteringskonsulent. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

To af tre virksomheder benytter sig af mindst ét socialt medie til at rekruttere nye medarbejdere.

Sådan lyder en af konklusionerne i en rekrutteringsanalyse fra 2018, som Konsulenthuset Ballisager står bag.

»Sociale medier har disruptet markedet for jobannoncer og skabt en let anvendelig markedsplads, hvor kandidater og virksomheder kan mødes nemt, hurtigt og omkostningsfrit. I dag laver jobsøgere en LinkedIn-profil, før de opretter en jobagent hos Jobindex,« siger Morten Ballisager, bestyrelsesformand og mangeårig rekrutteringskonsulent.

Han forklarer, at de sociale medier bruges på mange forskellige måder, men fremhæver nogle af de mest primære discipliner:

»For det første kan virksomhederne annoncere deres jobs med muligheder for at give et personligt touch med video. For det andet prøver virksomhederne i stigende grad at sætte medarbejderne fri i forhold til at tale om virksomheden og arbejdet på de sociale medier. Det gør man simpelthen, fordi man erkender, at denne stemme fra medarbejderdybet er mere autentisk og interessant end ”the corporate voice”,« siger Morten Ballisager.

Han henviser til den disciplin, der kaldes ”employee advocacy”, og som ifølge ham helt sikkert vil vinde frem de kommende år, blandt andet fordi det er en mere langsigtet disciplin inden for tiltrækning af medarbejdere.

»Endelig ser vi i disse år, at rekrutterings- og headhunterbureauerne har smidt deres eget CV-kartotek ud og i stedet dygtiggør sig i at udsøge de rette profiler på LinkedIn,« skitserer han.

LinkedIn er virksomhedernes darling

Det er hovedsagelig netop LinkedIn, der fylder mere og mere i arbejdet med at rekruttere nye medarbejdere.

»LinkedIn er virksomhedernes SoMe-darling. Platformen er erhvervsfokuseret og rummer jo et opdateret CV på mere end halvdelen af den arbejdende befolkning i Danmark,« siger Morten Ballisager og uddyber:

»Groft sagt er det personer med vidensjob, der huserer på LinkedIn, mens faglærte eksempelvis nok mere skal findes på Facebook. For eksempel er der mangel på murere og elektrikere. Her ville jeg – i en rekrutteringssammenhæng – søge via Facebook ved hjælp af målrettede sponserede opslag, der sikrer, at jobbet eksponeres for de rette profiler,« forklarer han.

Hos det digitale rekrutteringsbureau Statum er man ligeledes meget opmærksom på udviklingen.

McKinsey på Snapchat ville være skævt skudt, men virksomheder som Deloitte er jeg selv faldet over på Instagram.

Nicolas Kirk Jørgensen, direktør for Statum

Direktør Nicolas Kirk Jørgensen mener, at den voksende anvendelse af sociale medier i rekrutteringsøjemed simpelthen skyldes, at det er der, tilstedeværelsen er.

»Med 3,8 mio. danskere på Facebook og lidt mere end 2 mio. på LinkedIn giver det en ualmindeligt stor samling af kandidater på meget få steder. Med andre ord er de sociale medier i dag det nemmeste sted at fange folk,« siger han.

Nicolas Kirk Jørgensen er enig i, at der er mange måder at anvende sociale medier på til rekruttering.

»LinkedIn har en god funktion, hvor man kan oprette jobannoncer, der så kan ses af kandidater som et ”job board”, så det ikke kræver så meget tid. Facebooks mest effektive værktøj er deres almindelige annoncer, som kan målrettes – hvilket så også gælder Instagram,« siger han.

Direktøren påpeger dog, at der rent kommunikativt er ret stor forskel på, hvor man bevæger sig.

I prioriteret rækkefølge mener han, at LinkedIn er den mest »seriøse og konservative« kanal, hvorefter Facebook, Instagram og Snapchat følger som mere »jordnære« alternativer.

Spørgsmålet er så, hvilke typer virksomheder der typisk er mest fremme i skoene på denne front?

Ifølge Statum-direktøren er det specielt nyere techvirksomheder. Han fremhæver blandt andet Pleo, der udvikler smarte betalingsløsninger, som en af de virksomheder, der skiller sig ud med et stærkt ”employer brand” på de sociale medier.

»Særligt LinkedIn bruger de flittigt til at fortælle om deres kultur, virksomhed og vækst, så de kan opsamle stor traction, der leder til forhøjet opmærksomhed på dem som arbejdsplads. Man skal bestemt prøve at få en tilstedeværelse på de sociale medier, men også tænke ind i, hvilke kandidater der passer på din virksomhed. McKinsey på Snapchat ville eksempelvis være skævt skudt, men virksomheder som Deloitte er jeg selv faldet over på Instagram, hvor de prøver at finde deres nye graduates,« forklarer Nicolas Kirk Jørgensen.

Også for jobsøgende

Ikke kun virksomheder og headhuntere har fået øjnene op for de socialemediers muligheder, når der skal rekrutteres. Også for jobsøgende kandidater rummer de sociale medier spandevis af muligheder.

Morten Ballisager råder til, at man finder en guide til LinkedIn for at komme godt i gang, hvis ikke man er i gang i forvejen.

»Jeg synes, at LinkedIn er et must for enhver jobsøger. At undgå LinkedIn svarer til at fravælge en opslagstavle med nye jobs. Hvad er dog det gode argument for det? I den anden ende af spektret ser vi også jobsøgere, der måske bruger for meget tid på Linkedin – deposter og liker og debatterer i grupper og finpudser profilen. Der er nogle i denne gruppe jobsøgere, der er hoppet lidt for lystigt ind i SoMe-hulen, fordi de tror, at de så bliver fri for den direkte henvendelse til virksomhederne,« siger han og fortsætter:

Men det har SoMe jo ikke ændret på. Det er stadig en grundlæggende præmis i jobsøgning, at man kommer langt ved at vise sin nysgerrighed og interesse igennem direkte henvendelse. For denne gruppe jobsøgere er SoMe nærmest blevet en overspringshandling.«

Nicolas Kirk Jørgensen tilføjer:

»Som jobansøger er det faktisk rimelig simpelt at komme i gang. Benyt dig af de muligheder, virksomhederne udbyder, for at kontakte dem på Facebook, LinkedIn og så videre. Kontakt nogle af de medarbejdere, der arbejder i lignende stillinger som den, du gerne vil have, og hør dem om deres arbejde, deres virksomhed og meget mere. Folk vil gerne hjælpe, når det er jobsøgning, det handler om. Derfor er det bare om at søge informationen, og rigtig meget identitet kan ses på social medie-profiler.«

SMV’er har stadig noget at lære

Ifølge Morten Ballisager er det typisk de store virksomheder og headhunterne, der har kastet sig over LinkedIn. De små og mellemstore, som udgør en stor del af arbejdsmarkedet i Danmark, har kun kastet sig halvhjertet ud i det, mener han.

SMV’ernes rekrutteringsproces er i højere grad styret af de fysiske netværk.

Morten Ballisager, mangeårig rekrutteringskonsulent

»SMV’ernes rekrutteringsproces er i højere grad styret af de fysiske netværk. Til dels fordi de er fokuseret på kemi og relationer, mens større virksomheder rekrutterer mere ud fra formelle kompetencer,« siger han og forklarer, hvordan man bør tage de første skridt.

»Hvis man gerne vil i gang med rekruttering på sociale medier, så kræver det mest af alt, at de rekrutteringsansvarlige er motiverede for at dygtiggøre sig på det område. Og her halter det nogle gange. Mange HR-profiler er jo faktisk ikke så pjattede med det digitale landskab. De interesserer sig mere for mennesker og relationer,« lyder det fra Morten Ballisager.

Hvad kan være nogle af faldgruberne eller udfordringerne ved at rekruttere via sociale medier?

»Jeg har virkelig svært ved at se, hvori problemerne eller udfordringerne skulle bestå. Sociale medier er blevet et fantastisk supplement til en rekrutteringsdisciplin, der ellers har kørt i samme teknologiresistente rille i mange år. Virksomheder, som tidligere har været usynlige i landskabet, fordi de aldrig får mediernes bevågenhed, kan pludselig eksponere sig for omverdenen,« siger han.

»Sociale medier har simpelthen bragt jobsøgere og virksomheder tættere sammen. Men alle værktøjer kan misbruges, så selvfølgelig kan man bruge for mange penge på sociale medier – herunder annoncering og licenser – og man kan bruge for lang tid på de sociale medier uden at kende udbyttet. Og der er jo også en risiko for, at medarbejderne siger noget træls om virksomheden på de sociale medier, hvis man slipper dem fri,« konstaterer Morten Ballisager.

Kunstig intelligens bliver det næste

Han vurderer ikke desto mindre, at brugen af sociale medier er kommet for at blive. Ifølge ham vil det vokse i omfang, og flere og flere af virksomhederne vil hoppe med på vognen.

»Trafik skaber trafik – i det digitale landskab. Jeg tror, at noget af det næste, vi vil se, er, at vi får softwareprogrammer, der knytter sig til de enkelte sociale medier. Eksempelvis har vi netop set et nyt program, der laver persontests ud fra din adfærd på LinkedIn (Crystal, red.). Det er vildt interessant, fordi vi får en ny type persontest, der læser digital adfærd frem for hypotetiske spørgsmål og svar,« siger Morten Ballisager.

Han er endvidere ret sikker på, at kunstig intelligens vil gøre sit indtog i rekrutteringsprocesserne i de kommende år.

»I øjeblikket har vi en meget mekanisk forståelse af kunstig intelligens, men kunstig intelligens er faktisk potentielt mere nuanceret, end vi fatter. Jeg er ikke så bekymret for den kunstige intelligens’ indtog, fordi den vil medvirke til, at vi får neutraliseret al den subjektive rekruttering, der foregår i dag, og som på lange stræk er fejlbehæftet af, at mennesker grundlæggende rekrutterer mennesker, der ligner dem selv,« forklarer han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.