Borgere: Godt at komme af med tung trafik – med hvad nu med handlen?

To nye omfartsveje har fået smilene frem på Djursland, hvor både borgere og politikere ser noget positivt i trafikforliget om fremtidens infrastruktur.

Der er umiddelbart glæde over, at Folketinget nu vil opgradere rute 15 med to omfartsveje på hver 4 km ved Tirstrup og Trustrup. Formanden for Trustrup borgerforening, Michael Frey, er specielt tilfreds med at få tung trafik ledt uden om byen.

»Husene er gamle, og de slår revner af den hårde trafik. Det er sket for mine forældre, som bor i den ene ende af Trustrup, og det er på grund af trafikken,« forsikrer han.

Michael Frey mener også, at trafiksikkerheden vil få et væsentligt løft, når mange biler i fremtiden ikke vil komme gennem byen.

»Det er absolut en gevinst, for mange børn cykler gennem byen, og der kommer store lastbiler. Den eneste bekymring, jeg har, er, at en omfartsvej kan være ødelæggende for butikslivet. Vi har en købmand og en tankstation, og så er spørgsmålet, om folk husker at køre ind og handle, når de ikke længere naturligt kommer gennem byen,« siger formanden.

Det kan ikke vente. Det er en hamrende farlig strækning, som virkelig bliver benyttet, og hvor der sker mange ulykker.

Ole Bollesen (S), borgmester, Syddjurs Kommune


Dyre løsninger

Formanden for Landsbyklyngen Østdjurs, Lars Robdrup, er meget tilfreds med, at Folketinget nu vil afsætte en skønnet anlægsudgift på 344 mio. kr. til de to omfartsveje på Djursland.

»Tirstrup har været gennemskåret af meget kraftig trafik, og vi har arbejdet mange år på sikre overgange, men det vil blive nogle meget dyre løsninger. Lysregulering skønnes at ville bremse trafikken for meget, vi har sågar også drøftet en tunnelløsning. Men det her giver en god løsning, fordi det er meget tung trafik, der kører igennem,« mener Lars Robdrup, som understreger, at han ikke har nået at drøfte trafikaftalen med de øvrige medlemmer.

»Umiddelbart tænker jeg også, at de to byer vil få nogle nye muligheder for at tænke bylivet samlet, når de ikke længere bliver splittet af tung trafik,« siger Lars Robdrup, som forudser et problem, når der skal laves VVM-undersøgelser og forslag til linjeføringer for omfartsvejene.

»Det giver ofte problemer, for så er der nogle andre, som får trafikken tæt på. Men jeg synes, det er meget positivt, og jeg glæder mig til, at vi bliver involveret i, hvordan vi bedst løser det,« siger formanden.

Få alternativer

Han er dog ikke så bekymret for butikslivet.

»Jeg ved, at Tirstrup Brugs har rigtig meget handel fra trafikken, men der er ikke så mange alternativer, så jeg vil tro, at folk stadig vil køre fra og handle. Men det er klart, at det kan være en bekymring,« siger Lars Robdrup.

Avisen har uden held forsøgt at få en kommentar til planerne fra bestyrelsesformanden i Tirstrup og omegns borgerforening samt bestyrelsesformanden for Dagli’Brugsen Tirstrup. Begge ønskede først at drøfte sagen internt i bestyrelserne, inden de kommer med en offentlig udmelding om, hvad de tror planerne vil betyde for lokalområdet.

Behov for fremrykning

Ole Bollesen (S), borgmester i Syddjurs, kalder det »fint« med omfartsveje uden om Trustrup og Tirstrup, men det, der fylder for ham, er udbygningen af den ca. 3 km lange strækning mellem Bale og Tåstrup. I 2016 blev strækningen lige efter motorvejen fra Aarhus mellem Bale og Løgten udvidet til en to plus en-motortrafikvej med en hastighedsgrænse på 100km/t., og det er samme øvelse, der i infrastrukturplanen er afsat 357 mio. kr. til at gøre helt til Tåstrup. Udbygningen er dog først sat til start i 2031, og »det er alt for sent« siger borgmesteren og forklarer, at han vil arbejde hårdt for en fremrykning af projektet.

Ifølge tal, som Ole Bollesen har fået fra forvaltningen, er tre døde, syv kommet alvorligt til skade, og seks lettere tilskadekomne i ulykker på strækningen siden 1. januar 2016 til 31. december 2020. I alt er der sket 20 politiregistrerede ulykker på strækningen i perioden, hvoraf 10 har involveret personskade.

»Det kan ikke vente. Det er en hamrende farlig strækning, som virkelig bliver benyttet, og hvor der sker mange ulykker,« siger Ole Bollesen (S), der er sikker på, han har opbakning fra sine kolleger i byrådet.

God begyndelse

Jan Petersen (S), borgmester i Norddjurs, udtrykker i en pressemeddelelse stor glæde over det nye infrastrukturforlig, som han kalder et gennembrud for en bedre vejforbindelse til Grenaa og Grenaa Havn.

»Jeg glæder mig over udbygningen af rute 15 og omfartsvejene omkring Trustrup og Tirstrup, da det har stor betydning for såvel borgere, virksomheder og turismen i kommunen og er en væsentlig begyndelse på den nødvendige fremtidige infrastruktur på Djursland.«

»Samtidig styrker det bindeleddet til Sverige gennem færgeruten Grenaa-Halmstad, hvilket kommer Nord- og Syddjurs samt hele Østjylland og Midtjylland til gavn. Samlet set investeres der nu ca. 700 mio. kr., og jeg bemærker samtidig, at der fortsat er 3,5 mia. kr., som vi kan bruge, for at hele strækningen når i mål.«

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.