Turistchef om nye svenske flyruter: en kærkommen hjælp til turismen

Flyselskabet Braathens Regional Airlines vil udvikle nye nordiske flyruter fra Aarhus. Til september indledes satsningen med flyruter mellem Aarhus og de to største svenske byer.

Artiklens øverste billede
Den norske flyarving og rigmand Per G. Braathen står bag det svenske flyselskab Braathens Regional Airlines. Han håber at kunne fylde sine fly på ruten mellem Aarhus og Gøteborg/Stockholm. Derefter kan flere ruter komme på tale. Foto: Joachim Ladefoged

For tiden høres der yderst sjældent svensk på østjyske hoteller, restauranter eller attraktioner. Men fra efteråret, når det svenske flyselskab Braathens Regional Airlines åbner en rute mellem Aarhus og Gøteborg/Stockholm, håber direktør Pia Lange Christensen, Visitaarhus, at kunne sige ”hejsan allihopa” til en stor svensk turistgruppe.

»I mere end et år har det været meget sløjt med svenske gæster, og ruten til Gøteborg og Stockholm giver håb for fremtiden, og at vi kan lykkes med at tiltrække flere svenskere,« siger Pia Lange Christensen.

Ifølge hende er en direkte flyforbindelse til de to største svenske byer en kærkommen hjælp til at genstarte en hårdt coronaramt turisme. Efter flere års fremgang faldt omsætningen i de aarhusianske turisterhverv i fjor 34 pct., mens turismen i de otte østjyske kommuner i destinationsselskabet Visitaarhus gik 9 pct. tilbage.

I år er Visitaarhus’ internationale ambitioner målrettet nærmarkederne Sverige, Norge og Tyskland.

Alt er blevet kastet op i luften, og vi har en helt anden dialog med selskaberne, end vi har haft i årevis.

Nicolai Krøyer, adm. direktør, Aarhus Lufthavn

»Østjylland som feriedestination er kendt blandt 25 pct. af svenskerne. Vi har bl.a. gode muligheder for weekendophold, som svenskerne gerne vil på, og vi har attraktionerne og madoplevelserne samlet i en lille geografi. Samtidig åbnes der med netop Gøteborg og Stockholm op for erhvervsturisme, som er det område, der sammen med storbyturisme i øjeblikket lider mest,« fortæller Pia Lange Christensen.

Mere i vente

Braathens Regional Airlines er Sveriges næststørste indenrigsselskab med 27 ruter og havde ca. 2,2 mio. passagerer årligt inden corona. Aarhus er flyselskabets første satsning uden for Sverige, og ejeren, nordmanden Per G. Braathen, lægger ikke skjul på, at de nordiske ambitioner ud af Aarhus rækker til mere.

Braathens Regional Airlines flyver med propelfly af typen ATR 72-600. Foto: Aarhus Airport

»Vi har ingen konkrete planer, men der skal ske mere. Nu indleder vi med tre ruter, og så vil vi derefter vurdere alternative ruter,« siger han.

»Efter pandemien er Aarhus et marked, som vi ser som vældig interessant, fordi ingen nu flyver på Stockholm eller Gøteborg. Vi er her for at blive, og vi vil være fleksible så længe, markedet er der,« betror Per G. Braathen.

Ruten til Stockholm med mellemlanding i Gøteborg indledes den 27. september med returflyvning alle ugens dage undtagen søndag.

Fra den 19. december åbner Braathens Regional Airlines desuden en vinterrute fra Aarhus til den nye Scandinavian Mountains Airport, der ligger tæt på de svenske skidestinationer Sälen, Stöten og Kläppen samt Trysil i Norge.

Tilknytning til området

Per G. Braathens forældre har boet på Djursland i 25 år, og derfor har han ofte været på besøg og oplevet lufthavnens udvikling, fortæller han.

»Det, de gør nu i Aarhus Airport, er fantastisk – både at bygge en lufthavn, som er behagelig og fin, og samtidig have så store ambitioner. Derfor tror jeg på Aarhus, og med verdens mest miljøvenlige fly, som vi benytter her, passer det godt til, hvad lufthavnen og området står for,« siger han.

Per G. Braathen på besøg hos Aarhus Lufthavn og adm. direktør Nicolai Krøyer for at drøfte det fremtidige samarbejde. Ifølge Nicolai Krøyer har coronapandemien skabt gode muligheder for at indlede nye alliancer. Foto: Joachim Ladefoged

SAS har tidligere fløjet på ruten mellem Aarhus og Stockholm, men på grund af rejserestriktioner har både SAS og andre flyselskaber indtil videre sat de internationale flyvninger på pause. Det har ifølge lufthavnsdirektør Nicolai Krøyer åbnet mulighed for at indlede nye alliancer.

»Alt er blevet kastet op i luften, og vi har en helt anden dialog med selskaberne, end vi har haft i årevis. Vi håber, at vi snart kan komme med flere gode nyheder omkring vores ruteudvikling,« siger Nicolai Krøyer.

Flere fly på vej

Ved udgangen af 2019 – inden coronakrisen – var antallet af passagerer i lufthavnen efter flere års vækst nået op på 500.000. En igangværende modernisering af lufthavnen og nye flyruter skal efter planen bringe passagertallet op på 1,5 mio. i 2027.

For tiden er der meget stille i lufthavnen med få daglige afgange og ankomster, men ifølge Nicolai Krøyer vil flyene snart kredse i luften over Djursland igen.

»I slutningen af måneden begynder der at ske noget, og fra begyndelsen af juli kommer der mere trafik. Og så lytter vi os til, at den store efterspørgsel kommer henne omkring efterårsferien,« siger Nicolai Krøyer.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.