Ét døgn, én udfordring – 50 efterskoleelever

Hou Maritime Efterskoles outdoor-linje har i løbet af de seneste 10 år fået gradvist flere ansøgere. Næste år er der venteliste for at blive optaget på linjen. Friluftslivet er blevet populært.

Artiklens øverste billede
Christian Gu forsøger at lave en ironman på 24-timer. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Drengerøve på en øde ø, der i ren kedsomhed kaster sten mod andre sten for at lave noget. Fire piger i en hængekøje, som ikke må røre jorden i 24 timer. En gruppe unge vagabonder, der forsøger at finde hjem fra et ukendt sted i Danmark.

»Mennesket er født frit,« prædikede Jean-Jacques Rousseau i det 18. århundrede og lagde med sine idéer om naturen som ramme for udvikling grundlaget for at bruge leg og bevægelse som en del af undervisningen. I 2018 vækker hans ord genklang, når Hou Maritime Efterskole sender outdoor-linjens elever på 24 timers ”challenge-døgn” udenfor. Udfordringen? Den har eleverne selv valgt.

For nogle er det udfordrende at gå 100 km. For nogle er det udfordrende at opholde sig på en øde ø i 24 timer. Og for andre er det en ironman, der skal overvindes.

Og aldrig har så mange ønsket at blive elev på efterskolen med outdoor som linjefag. Det fortæller Lars Johnsen, der er lærer på outdoor-linjen.

»Da jeg startede som lærer for 10 år siden, lå vi og rodede rundt på 10 elever og overvejede at sløjfe linjen.«

Næste år er der venteliste for at blive én af de 50, der er plads til på linjen.

Simone Jakobsen og tre andre piger havde udfordret sig selv ved at overnatte i shelter ved Horsens fjord. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Hvorfor?

Fordi det er et frirum at få lov at klatre, ro havkajak, køre mountainbike eller tænde bål og overnatte i det fri.

»Til fodbold går der ikke lang tid, før de begynder at tale om, ”er du angriber, og spiller du i mesterrække”. Her kan alle komme og være med. Der er så mange krav og forventninger i livet. Det er der ikke her,« siger læreren.

Samtidig er der bredden og et flow, hvor eleverne får indblik i en verden af mange forskellige outdoor-aktiviteter. Aktiviteter, der er meget lig de klassiske spejderdyder, men ikke italesættes sådan, fordi det stadig ikke er moderne.

»Alternativet mange steder er seks timers linjefag i en enkelt sport. Og selvom man godt kan lide fodbold, er det mange timer.«

Fire drenge tilbragte 24 timer på den lille ø Hou Røn i Horsens fjord. Drengene havde givet sig selv og hinanden den udfordring, at de udover at være alene på øen i 24 timer også kun måtte medbringe soveposer, telt, kniv og telefon til nødkontakt samt en pose med ti ”brugbare” ting, deres lærer havde pakket. Deriblandt var en badeand, bord, tøjklemmer og sandpapir. "Vi kedede os faktisk rigtig meget. Vi gik i seng kl. 18," fortæller 16-årige Elias Adem Günaydin. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Løb på en skovsti er gratis

DGI etablerede i 2015 outdoor som decideret programområde, og siden er antallet af registrerede personer, som dyrker en såkaldt outdoor-aktivitet i en forening steget fra godt 60.000 på landsplan til 70.000. Men det er kun dem, der dyrker det i en forening, for der findes ikke noget totalt overblik over, hvor mange mennesker der f.eks. ror havkajak, deltager i adventure-løb eller vinterbader.

»Der er en klar tendens til, at danskere, som gerne vil dyrke idræt, søger udenfor. Naturen er den største idrætsarena, som folk vil have adgang til,« siger Thomas Larsen Schmidt, leder af programområdet, som er til for at assistere f.eks. foreningsliv, kommuner og skoler i at finde på nye veje inden for outdoor-området.

Vi fandt ud af, at når det kun er 24 timer, handler det ikke så meget om overlevelse, men om at få tiden til at gå.

Elias Adem Günaydin, efterskoleelev

Han mener, at populariteten skyldes, at jo mere vi mennesker bliver låst til en lang dag på kontoret, jo vigtigere er det at komme ud, når vi har fri.

»Du oplever årstiderne skifte, den lave vintersol. Elementer, som er gode for os.«

Samtidig er det tilgængeligt.

»Det koster ikke kontingent at løbe på en skovsti, og du skal ikke være medlem af en idrætsforening og engagere dig i bestyrelsen. Men hvis man først kommer derud og møder andre, kan det jo være en anledning til, at man på den lange bane skaber fællesskaber,« siger Thomas Larsen Schmidt og peger på, at tærsklen for at komme i gang med at lave noget aktivt nok også er lidt lavere ude i naturen.

»Det kan måske være svært at komme i gang i fitnesscentret, for ”er der nu nogen, der kigger på mig”. Der er mere rum til at være sig selv på en gåtur i skoven. Og fortsætter du, udvikler det sig måske til løb.«

Gruppen af unge mænd, der forsøgte sig med en ironman gennemførte på 22 timer. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Et andet fællesskab

Den 16-årige Elias Adem Günaydin begyndte på Hou Maritime Efterskoles outdoor-linje efter forslag fra sin mor. Men onklen holder af friluftslivet, så aktiviteterne på outdoor-linjen faldt ikke den unge mand helt nyt.

Selvom han mærker en snert af fortrydelse over, at han ikke gik den mere kreative vej på efterskolen, så er han ikke i tvivl om, at han kommer fra efterskolen med nogle helt unikke oplevelser, fordi han valgte outdoor-linjen.

»Det er så fedt, og man kan kun få det sjovt.«

Når han skal fortælle, hvad han tager med sig videre i livet efter det etårige outdoor-forløb, er det fællesskabet, han udpeger.

»Efterskole i sig selv er et stort fællesskab. Men det giver noget specielt at være ude i de her hårde ting sammen. Selvom det ikke er fedt i situationen, at soveposerne er våde og shelteret faldet halvt sammen, så giver det noget ekstra, når man er tilbage.«

Han og tre kammerater fra efterskolen overnattede på en øde ø i 24 timer under challenge-døgnet. Drengene syntes, det kunne være sjovt at prøve at overleve på øen.

»Men vi kedede os virkelig meget. Vi fandt ud af, at når det kun er 24 timer, handler det ikke så meget om overlevelse, men om at få tiden til at gå,« erkender han.

Den erkendelse er helt i tråd med lærernes ærinde. Det er netop det, det handler om: at sætte sig et mål og forsøge at nå det.

En lærer kom til at sige til drengene, at de ikke ville kunne gennemføre. Det var angiveligt det, der holdt dem oppe og fik dem til at gennemføre. "Mellem os to og avislæserne, så var det sådan en udfordring, hvor vi kunne forestille sig, at havde brudt ind og sagt, nu er det ikke forsvarligt længere," siger outdoor-lærer Lars Johnsen. Men drengene var igennem hele døgnet klare i hovederne og indtog væske nok - og kom pavestolte i mål. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Det giver læring

»Det fede ved de 24 timer er, at de unge selv definerer deres udfordring og får lov at prøve den af. Det er altså sjældent, man får lov til at lave en plan og så gå ud og prøve den af. Det kan de her på efterskolen, og så kommer de tilbage med en erfaring og nogle oplevelser, de tager med sig videre.«

Nogle kunne ikke klare deres egen udfordring – at gå 100 km. De stoppede efter 60 km, hvor to med vabler ikke kunne mere. Andre gennemførte en ironman. Mens andre igen blev 24 timer i en hængekøje.

I det hele taget var det et mix af vidt forskellige udfordringer, som blev forsøgt løst af eleverne.

Noget, der gik igen, var, at stort set alle havde mødt rare og hjælpsomme mennesker.

»Vi har så travlt med at glæde os over at møde søde mennesker i Thailand. Men man møder også et sødt menneske i Hundslund,« siger Lars Johnsen og fortæller, hvordan en kvinde havde bemærket gruppen af unge vagabonder, som af skolens lærere var blevet kørt ud til et ukendt sted og selv skulle finde hjem.

»Hun kørte forbi dem igen senere, og da havde hun købt lakrids til dem.«

Hou Maritime Efterskoles outdoor-hold består af 50 elever fordelt ligeligt på drenge og piger, som gennemsnitligt bruger tre gange to timer ugentligt på friluftsaktiviteter.

Trine Pedersen og to veninder udfordrede sig selv og hinanden til at blive i en hængekøje 24 timer. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.