AU-forskere får stor donation til læseprojekt
Forskere fra Aarhus Universitet vil undersøge, hvordan man kan styrke børns læsekompetencer. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Undersøgelser viser, at 15 pct. af alle 15-årige danske unge, der forlader folkeskolen, har så svage læsekompetencer, at de har svært ved at tage en videregående uddannelse. Forskere fra Aarhus Universitet vil undersøge, hvordan man kan få det tal ned og styrke læsekompetencerne hos alle elever i folkeskolen gennem et fireårigt forskningsprojekt.
Det projekt har fået en donation på 20 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden. Det skriver Norddjurs Kommune i en pressemeddelelse.
Simon Calmar Andersen, professor og leder af Trygfondens Børneforskningscenter, står i spidsen af projektet, der gennemføres af forskere fra Aarhus Universitet i samarbejde med flere internationale forskere, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk) og Aarhus og Norddjurs Kommuner.
De skal sammen udvikle en læseindsats, som skal afprøves i to runder, der hver omfatter en tredjedel af alle folkeskoler i Danmark og henved 16.000 elever. Afprøvningerne skal afdække, hvordan man bedst understøtter forældre, lærere og medarbejdere, så læseindsatsen får positiv effekt for elever i hele landet.
»Vi står i den gunstige situation, at vi fra lodtrækningsforsøg og følgeforskning i Aarhus Kommune har meget lovende resultater med læseindsatsen Read. Men et grundlæggende problem er, at de positive effekter ofte forsvinder, når man tager sociale indsatser i brug i stor skala. Formentlig fordi der ikke er tilstrækkelig støtte til dem, der skal føre dem ud i livet. En ting er at udvikle en indsats, som virker for 100 eller 1.000 børn, når de er med i et udviklingsprojekt med stor bevågenhed. Men ambitionen er at udvikle en læseindsats, som virker for alle børn, også når projektet er afsluttet, og læseindsatsen bliver en del af hverdagen,« siger Simon Calmar Andersen i pressemeddelelsen.
Novo Nordisk Fonden glæder sig til at følge projektet:
»Det er vigtigt, at alle børn får den nødvendige støtte til at udvikle læsekompetencer. Vi er generelt optagede af, at evidensbaserede metoder videreudvikles og udbredes, så de kan blive til gavn for flere – særligt de grupper af børn, som har mest brug for det,« siger Mette Ide Davidsen, Senior Programme Lead i Novo Nordisk Fonden, i pressemeddelelsen.
To af tre folkeskoler inviteres til at deltage, lyder det.
JP Aarhus–