Halvtimedriften til Grenaa får endnu en forsinkelse

Krydsningssporet ved Trustrup er forsinket, især pga. corona, og forventes først at være klar til marts 2022

Artiklens øverste billede
Der går lige endnu et kvartal, får letbanen kan køre hele vejen til og fra Grenaa hver halve time.Et krydsningsspor her i Trustrup er iegn forsinket. Arkivfoto: Christian Lykking

Den 30. april 2019 blev det første letbanetog mellem Grenaa og Aarhus sendt af sted. Det skulle egentlig være sket et par år tidligere, men som de fleste nok kan huske, blev igangtagningen udskudt ad flere omgange.

Det har hele tiden været planen, at letbanen mellem Grenaa og Aarhus skulle have halvtimesdrift – altså afgang fra både Aarhus og Grenaa hvert 30. minut. Det er der sådan set også fra Aarhus – men kun til Ryomgaard. For at kunne køre videre fra Ryomgård til Grenaa kræver det, at letbanen kan holde ind på et krydsningsspor i Trustrup for ikke at ramle frontalt ind i den modkørende tog.

Aarhus Letbane er i dialog med ASAL omkring denne nye tidsplan med det sigte at finde en måde at fremrykke ibrugtagningen på. Dette arbejde foregår for øjeblikket, men det er selvsagt usikkert, om det kan lykkes.

Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane

Dette krydsningsspor skulle have været klar tidligere, helt fra den forsinkede åbning i april 2019. Men var det ikke.

»Helt oprindeligt var forventningen, at krydsningsstationen ville stå klar, når Grenaabanen åbnede. Tidligt under anlægsfasen var projektet i Trustrup en option til turn key-kontrakten med ASAL-konsortiet, men blev ikke indløst inden sit udløb medio 2016 på grund af manglende bevilling. Flere efterfølgende forsøg på at lave en ny aftale med ASAL strandede på grund af store uenigheder om en ny og meget højere pris, om tidsplanen og øgede krav fra ASAL samt et fokus på at få idriftsat Grenå-banen hurtigst muligt uden yderligere forsinkelser,« forklarer Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane I/S.

Coronaens skyld

Tingene faldt dog på plads. Og Aarhus Letbane havde derefter en forventning om, at krydsningssporet ved Trustrup Station ville kunne blive ibrugtaget i slutningen af i år.

Men den går altså heller ikke. Krydsningssporet, der er en af forudsætningerne for, at der kan køre to tog i timen mellem Grenaa og Ryomgård, får endnu en forsinkelse.

For kort efter underskriften, der blev sat i starten af 2020 om åbning af krydsningssporet i år, blev det meste af verden ramt af restriktioner pga. covid-19; således også de italienske medarbejdere, der skulle bidrage med bl.a. projektering af projektet, og som også skulle rejse til Danmark. Desuden er produktionen af kritiske leverancer til projektet i USA nu også stærkt påvirket af corona-krisen og af pres fra konkurrerende større projekter i andre lande.

15 måneder senere

»Leverandøren, ASAL, har nu sendt os en tidsplan, der viser, at Trustrup nu først kan forventes åbnet i første kvartal af 2022. Det er ca. 15 måneder senere end tidligere indikeret. Det er selvfølgelig meget frustrerende, men skyldes især coronakrisen og forsinkelser med projektering, produktion og leverancer af komponenter og materiel til projektet samt en række nye og yderligere forudsætninger og krav fra ASAL omkring produktion, test og installation, som adskiller sig markant fra tidligere projekter,« forklarer Michael Borre, der tilføjer:

»Aarhus Letbane er i dialog med ASAL omkring denne nye tidsplan med det sigte at finde en måde at fremrykke ibrugtagningen på. Dette arbejde foregår for øjeblikket, men det er selvsagt usikkert, om det kan lykkes.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.