Borgere rykker sammen i bussen: Til kamp for købmænd

Forhøjede elregninger gør livet svært for Min Købmand i henholdsvis Voldum og Laurbjerg i Favrskov. Derfor tager byernes borgere affære.

Artiklens øverste billede
Gittemira Sofia Jul, Tomars Greif Jul og Ibi Jul lagde vejen forbi 50 forskellige husstande for at indsamle pant til fordel for Min Købmand i Voldum. Privatfoto

I Voldum og Laurbjerg har borgerne kun én mulighed for at handle dagligvarer lokalt, nemlig hos Min Købmand.

De små købmænd lider lige nu gevaldigt under de høje el-priser – i Laurbjerg er el-regningen mere end tredoblet, og i Voldum er der sket en femdobling. Derfor er begge lokalsamfund gået til kamp for bevarelse af butikkerne.

I Voldum tog familien Jul initiativ til en indsamling af pant. I Laurbjerg har lokale doneret beløb samt pant og hjulpet i gang med tiltag, som kan spare på strømmen blandt andet.

Stor signalværdi

I Hallendrup bor familien Jul. Her går især faderen i familien, Tomars Greif Jul, meget op i at støtte de små, lokale handelsdrivende. Derfor kører han også helst til Min Købmand i Voldum, selv om han afstandsmæssigt lige så godt kunne køre til Hadsten eller Randers Storcenter.

Da det stod klart, at de små købmænd lider lige nu, var det derfor også oplagt at donere familiens egen pant, selv om idéen lidt opstod ud af en pinlighed, fortæller Gittemira Sofia Jul med et smil:

»Min mand skulle alligevel aflevere vores flasker og synes egentlig lidt, at det var pinligt at skulle aflevere så mange ad gangen. De har jo ingen flaskeautomat i forretningen, så de optæller i hånden. Derfor spurgte han: “Skal jeg ikke bare donere de to sække i stedet for?“«

Inden han kørte afsted, lagde han lige en føler ud i den lillebitte lokale Facebook-gruppe i Hallendrup og derefter i Voldum-gruppen: »Vil andre være med til at donere deres pant?«

»Og så skal jeg da lige love for, at det væltede ind med tilbagemeldinger. Vi havde slet ikke forudset, at så mange ville være med. Folk gav udtryk for, at det var et megagodt initiativ,« fortæller Gittemira Sofia Jul.

Det var lørdag den 10. september, Tomars Greif Jul stak en føler ud, og dagen efter tog han, Gittemira Sofia Jul og deres datter Ibi turen forbi intet mindre end 50 forskellige adresser for at indsamle pant.

»Der var forbløffende meget pant. Hvert sted var der minimum én sæk og mange steder to, tre, fire stykker,« siger Gittemira Sofia Jul, som er glad for at kunne have gjort en lille forskel:

»Det dækker jo ikke købmandens regninger, men der er masser af signalværdi i handlingen: Købmanden kan se, at de lokale tænker på butikken og bakker op. Det var jo også en hyggelig dag, hvor vores yngste datter var med, og hun var så stolt. På den måde giver det også mening: at være en rollemodel og vise, at man godt kan gøre noget for andre uden at få noget igen.«

Det endelige beløb, som panten løber op i, er endnu ikke talt op.

Sponsorater

Da elregningen for august tikkede ind hos Min Købmand i Laurbjerg, stod det klart, at noget skal gøres, hvis forretningen skal overleve. Butikkens indehaver Marianne Helboe har da også slukket for alt det, som der overhovedet kan slukkes for.

Hvor der før var kød på køl, er i dag en alternativ opbevaring af vin. Skråt overfor er lyset slukket i køleskabene – sodavandene står stadig deri, men de er ikke længere kølige. Stikkontakterne bliver kun allernådigst trykket ned i forretningen.

Butikken appellerede til de lokale om at lægge en endnu større del af de daglige indkøb i butikken. Det virkede. Omsætningen er steget rigtig pænt den seneste uges tid.

Desuden er det strømmet ind med donationer af både penge og pant. Da redaktionen besøgte forretningen, var beløbet på 12.000 kroner, og her var 10 sække pant endnu ikke talt op.

Dertil kommer, at den lokale virksomhedsejer Finn Sandholm har hjulpet Min Købmand Laurbjerg i gang med flere tiltag, såsom genisolering af kølerør og slukning af frysere. Med igangsætning af nogle umiddelbare tiltag er håbet at kunne spare 25 pct. på strømmen med det samme.

»Senere monterer vi et solcelleanlæg, som kan producere den strøm, butikken bruger i dagtimerne. Vi forventer, at det vil kunne halvere det månedlige forbrug,« siger Finn Sandholm, som ikke var i tvivl om at række ud til Min Købmand:

»Selvfølgelig skal vi som lokalsamfund hjælpe købmanden. Og det er jo sådan set en investering i vores egne huse. For er der ikke en købmand i byen, så falder huspriserne, og de bliver svære at sælge. Hvis ikke vi har en købmand, så lukker samfundet ned.«

På et borgermøde foran forretningen fredag eftermiddag blev de fremmødte desuden præsenteret for muligheden for sponsorater på enten 100, 200 eller 500 kroner i et selvvalgt antal måneder til at dække udgifterne til strøm.

Sandholm har fået udarbejdet et dokument til sponsoraterne, som også kommer ud at ligge hos byens andre handelsdrivende, sådan at man kan vælge at støtte dem også.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.