Lærerfyring

Liberal Alliances enlige byrådsmedlem, Lars Boje Mathiesen, der også sidder i børne- og ungeudvalget, foreslår en uvildig undersøgelse af lærerfyringssagen fra Risskov Skole. Forhistorien er, at en lærer i slutningen af maj blev bortvist efter at have slået en elev i forbindelse med klubaktiviteter på skolen. I juni blev læreren fyret.

Lærere skal naturligvis ikke slå elever, ligesom elever heller ikke skal slå på lærere. Alligevel gav sagen anledning til furore med bl.a. demonstrationer på såvel Risskov Skole som ved rådhuset. Den fyrede lærers kolleger, forældre og et stort antal elever støtter nemlig læreren, selv om vedkommende har slået en elev. Det indikerer, at sagen måske ikke er så ligetil.

Sagen har trukket dybe spor på Risskov Skole. Tre medlemmer af skolebestyrelsen har trukket sig på grund af utilfredshed med skoleledelsens håndtering af sagen. Efterfølgende sagde skolelederen op. Hun har været leder siden 2009, men der har angiveligt i hele perioden 2009-2014 været store ledelsesmæssige problemer og dårligt arbejdsmiljø.

Man kan så undre sig lidt over, at man i fem år lever med ledelsesmæssige problemer og dårligt arbejdsmiljø – det er længe, når det handler om den slags ting.

I den konkrete sag går kritikken bl.a. på, at skoleledelsen og den aarhusianske skoleforvaltning ikke har forsøgt mægling mellem læreren og eleven og dennes forældre.

Børne- og ungeudvalget har fået en redegørelse om sagen, men den kan ifølge Lars Boje Mathiesen ikke stå alene: »Det er i alle parters interesse, at denne sag nu bliver belyst, således at der ikke hersker nogen tvivl om, hvorvidt tingene er foregået korrekt.«

Forslaget om en uvildig undersøgelse af sagen forekommer relevant og fornuftigt. Lad fornuftige folk med forstand på forvaltningsret gennemgå sagsforløbet og komme med en redegørelse, der meget gerne også må indeholde konklusioner. Sker det ikke, er der fri bane for mytedannelser, der intet gavner – tværtimod.

Formanden for Århus Lærerforening, Jesper Skorstengaard, støtter forslaget om en uvildig undersøgelse, men efterlyser også en generel drøftelse af, hvor grænserne går: »Når man arbejder med børn og unge, vil der opstå fejl i det spændingsfelt, som opstår der. Skal vi blive bedre til at bruge konflikthåndtering i den sammenhæng, må vi have en snak om grænsedragning.«

Det lyder fornuftigt, for verden er næppe blot så rigid og firkantet, at f.eks. læreren i sagen fra Risskov Skole pr. automatik er skurken, selv om vedkommende har begået en fejl, og eleven pr. automatik er et stakkels offer.

Virkeligheden vil i mange tilfælde være meget mere nuanceret. Lærere bliver ofte kritiseret for dette og hint, men omverdenen må dog have forståelse for, at de i større og større omfang skal medvirke til såkaldt inklusion, arbejde med specialpædagogik og have med elever at gøre, der er evigt grænsesøgende, hvis de da overhovedet har grænser og sociale kompetencer med i bagagen hjemmefra.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.