Politisk mod

Nervøsiteten er stor, siden vi her i avisen skærtorsdag kunne berette, at Aarhus Letbane er gået i slutforhandlinger med det schweiziske Stadler Rail AG og Ansaldo STS, der er et selskab i Finmeccanica-koncernen.

Sidstnævnte er et søsterselskab til Ansaldobreda, der allerede er velkendt i Aarhus på grund af det store antal IC4-togsæt, som står uvirksomt hen på byens baneterræn. Ja, ret beset er der tale om det for tiden største eksempel på installationskunst, der gratis kan nydes fra bl.a. Ringgadebroen.

I Holland, der historisk har så rige traditioner for kunst, valgte man at frigøre sig fra kontrakten med Ansaldobreda, der skulle have leveret et større antal elektriske V250-togsæt. I stedet for installationskunst skal hollænderne trækkes med en sikkert mangeårig parlamentarisk kommission, der skal placere ansvaret for den eklatante fiasko.

Nok har Ansaldo STS leveret og siden 1998 sammen med Azienda Trasporti Milanesi drevet metroen i København, men det må siges at repræsentere politisk vovemod i den helt tunge klasse, at Aarhus Letbane nu tilsyneladende satser på at entrere med en så tvivlsom leverandør.

Bedre bliver det ikke af, at transportminister Magnus Heunicke for nylig orienterede forligspartierne bag den statslige medfinansiering af Aarhus Letbane om, at projektet tegner til at blive adskillige hundrede millioner kroner dyrere end de budgetterede 2,4 milliarder kroner. Da forligspartierne ikke vil skyde mere end de allerede bevilgede 700 millioner kroner i projektet, vil Aarhus Kommune og Region Midtjylland enten skulle gøre det, eller også skal projektet beskæres.

Man kan stilfærdigt undre sig over, at der på Christiansborg – ud over politisk teatertorden – tilsyneladende ikke er antydning af problemer med at bevilge milliardbeløb til Metroen i København, hvor bl.a. forsinkelser har medført merudgifter for skatteyderne på mindst to milliarder kroner. På den anden side bekræfter det blot den eviggyldige sandhed om, at Aarhus aldrig har fået noget foræret fra staten.

Når det er sagt, er det skandaløst, hvis endnu et stort offentligt anlægsprojekt i Aarhus viser sig urealisabelt. I forvejen har borgerne siden forrige århundrede måttet høre om den marselistunnel, der aldrig har været penge til, og som derfor næppe nogensinde realiseres.

Allerede i dag har Aarhus danmarksrekord i bilkøer, og Aarhus Kommunes egne fremskrivninger taler om en vækst i antallet af bilture på 60 pct. i de kommende 15 år.

Den ansvarlige rådmand, Kristian Würtz, henviser bestandigt til letbanen som mirakelmidlet til afhjælpning af trafikproblemerne, men som perspektiverne nu tegner sig for økonomien i Aarhus Letbane, begynder man at ane konturerne af et trafikalt sammenbrud.

Lad os på forhånd slå fast, at intet af dette kan tilskrives Ansaldo eller andre leverandører, men alene politikerne bag og de ansvarlige medarbejdere i Aarhus Letbane I/S.

Deres beslutninger, herunder valget af leverandører, er afgørende for projektets succes eller fiasko.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.