Handlekraft?

Enhver, der har set eller for tiden genser de sublime britiske tv-serier ”Yes Minister” og ”Yes Prime Minister”, ved kun alt for godt, hvad begrebet ”organisationsændringer” dækker over i den offentlige administration.

Det er således mere end svært ikke at have Sir Humphrey Appleby på nethinden i forbindelsen med den organisationsændring i Magistratsafdelingen for Teknik og Miljø, som den socialdemokratiske rådmand Kristian Würtz vil have byrådet til at nikke ja til.

I det næstøverste ledelseslag skal ni chefer reduceres til fem, hvilket centraliserer magten omkring den lidet erfarne rådmand. Organisationsændringen skal som nævnt omkring byrådet, men det opfattes af Kristian Würtz tilsyneladende som et gummistempel.

Anderledes kan det ikke tolkes, da der allerede er sat navne på chefgruppen, der skal indkapsle Kristian Würtz, og da i særdeleshed, fordi rådmanden har fyret og fritaget Aarhus Kommunes vejchef for tjeneste. Samme skæbne er overgået en forvaltningschef, og dermed synes den socialdemokratiske rådmand i fuld gang med at gøre det mest usympatiske af alt inden for den politiske sfære: At tørre politisk inkompetence af på embedsmænd og andre underordnede.

På intet tidspunkt har Kristian Würtz eller hans forgængere offentligt tilkendegivet endsige sandsynliggjort, at ansvaret for det trafikale kaos har ligget hos vejchefen.

Ganske vist forsøger Kristian Würtz at få det til at fremstå, som om fyringen af de to medarbejdere intet har med det aarhusianske trafikhelvede at gøre, men det springer i øjnene, at fritagelsen af de ledende medarbejdere for tjeneste falder i forbindelse med en organisationsændring – da især, fordi AffaldVarme-chef Bjarne Munk Jensen og brandchef Lars Hviid er blevet sendt et trin ned i det kommunale hierarki.

Når to medarbejdere kan omplaceres i et organisationsdiagram, mens to andre fyres og fritstilles, kan det ikke udlægges anderledes, end at Kristian Würtz løber fra sit ansvar.

Intet indikerer, at de to fyringer vil ændre en tøddel på de katastrofale trafikforhold i Aarhus, og hvis Kristian Würtz tror, at problemerne dermed er løst, er han endnu mere blåøjet, end aarhusianerne allerede anser ham for.

Hvad Aarhus har brug for, er handling, der bringer det trafikale kaos til ophør hurtigst muligt, hvilket indebærer, at der om nødvendigt skal arbejdes i døgndrift, først og fremmest på Kystvejen og Skolebakken, så bilisterne ikke tvinges til at køre store omveje via periferien af byen med en deraf følgende dramatisk vækst i udledningen af drivhusgasser.

Ulykkeligvis ser rådmand Würtz letbanen og cyklerne som byens trafikale frelse, mens dels er der endnu ikke lagt så meget som én meter spor, dels er bilen et fundamentalt transportmiddel for børnefamilierne i en kommune, der er fem gange så lang, som den er bred.

Den lethed, med hvilken også Kristian Würtz hidtil har håndteret byens trafikkaos, rammer ham nu i nakken. Så meget mere burde han stå ved sit ansvar.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.