Vejen frem

Det går forbavsende godt i Aarhus, når man tænker på, hvilket infrastrukturelt kaos byen og kommunen befinder sig i.

Der er problemer i forhold til stort set alle transportmidler, og hvis man ser tilbage på den offentlige debat i det forgangne år, blev der sagt og skrevet rigtig meget om udfordringerne i Aarhus og Østjylland. Ikke blot politikere, meningsdannere og såkaldt eksperter blandede sig, også helt almindelige mennesker, der oplever forholdene på egen krop dagligt, gav deres mening til kende – og heldigvis for det.

I et debatindlæg op mod nytår skrev formanden for DI Østjylland, Kim Boyter, at dårlig infrastruktur betyder et ineffektivt samfund, fordi man spilder tiden i trafikken. Samme dag udtalte direktøren for Aarhus City Forening, Claus Bech, til Århus Stiftstidende: »De fleste af vores politikere ønsker sig desværre en bilfri bymidte, hvilket er alarmerende.«

”Alarmerende” er en meget præcis beskrivelse af de herskende trafikale forhold i Aarhus, hvor detailhandelen er byens største arbejdsplads med en omsætning på op mod 10 mia. kr., ifølge direktøren for Aaarhus City Forening.

Selv om der ved kommunalvalget blev flyttet et enkelt mandat fra rød til blå blok, ændrer det næppe på, at et flertal af byrådspolitikerne ønsker en bilfri midtby – ja, nogle fabler endda om at gøre hele området ved rådhuset og musikhuset til en permanent bypark.

Imens sander trafikken på indfaldsvejene, ringgaderne og ikke mindst på Kystvejen mere og mere til. Det betyder ikke blot et væld af spildtimer i bilkøer, men eksempelvis også at potentielle kunder fravælger Mols-Linien, fordi det ganske enkelt er for besværligt at komme til og fra færgehavnen.

På denne måde formår havnebyen Aarhus at fravælge færgedrift, som ellers burde være en del af den naturlige palet af valg, når man skal vejen frem.

Togdriften lider under manglende elektrificering, og busdriften lider under amatøragtig ledelse. Det samme kan siges om den evige tragedie Aarhus Lufthavn i Tirstrup, der efter års elendig drift igen måtte have en økonomisk indsprøjtning, denne gang i form af 17 millioner skattekroner.

De 17 mio. kr. er desværre ingen garanti for, at der bliver rettet op på den politisk ledede lufthavn. DI-formand Kim Boyter opfordrer til at understøtte lufthavnen. Det er naturligvis en smuk tanke, men nytter det, når lufthavnens bestyrelses politiske del vel ved lige så meget om lufthavnsdrift, som bønder ved om agurkesalat.

Hertil kommer, at lufthavnen uanset hvad ligger uhensigtsmæssigt. Det vil kræve betydelige infrastrukturinvesteringer for blot at mindske genen ved beliggenheden.

Ud over at fremkommeligheden lader meget tilbage at ønske i Aarhus’ bymidte, er der tillige en fatal mangel på parkeringspladser, som gør det til et mareridt at være bilist i byen.

Der er med andre ord ganske store udfordringer i 2014 og fremadrettet med hensyn til infrastrukturen, så der skal nok komme endnu en cykelkampagne i løbet af året...

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.