Kultur trækker

I Aarhus kan man mærke en klar synergieffekt mellem udbud af kulturoplevelser og omsætningen på byens hoteller og restauranter.

Det er nærliggende at antage, at der også er en synergieffekt mellem kulturudbud og hele byens handelsliv som sådan. Samspillet er for så vidt ikke nyt, for selvsagt har eksempelvis turistmagneter som Den Gamle By, Moesgaard Museum, Aros og Aarhus Teater betydning for, hvordan det går for hotel- og restaurationsbranchen og byens øvrige handelsliv.

Det nye er, at det kan konstateres, at store musicaler og teaterkoncerter tiltrækker et bredere publikum end det mere traditionelle kulturpublikumssegment. I kulturkredse har man tidligere rynket lidt på næsen ad musicaler og teaterkoncerter, men netop det at være tæt på sang og musik er tilsyneladende en oplevelse, der tiltrækker et bredt publikum.

Ofte er musicaler og teaterkoncerter kostbare at sætte op, og selv om de tiltrækker et bredt publikum, giver de langtfra altid overskud. Men den afsmittende virkning giver altså overskud andre steder.

Hoteller og restauranter læner sig således op ad eksempelvis Musikhuset Aarhus’ udbud af kultur. Hos naboen Hotel Radisson Blu har man f.eks. udviklet en såkaldt teaterpakke, så man kan spise og drikke inden kulturoplevelsen.

Man kunne måske i al stilfærdighed forestille sig, at synergieffekten også gik den anden vej, så når der er underskud på en musik- eller teaterforestilling, trådte den del af handelslivet til, som profiterer af, at f.eks. Musikhuset Aarhus binder an med de store og kostbare forestillinger.

Samarbejde på den front vil bl.a. gøre kulturinstitutionerne mere uafhængige af kommunalt og statsligt tilskud, og ikke mindst i en økonomisk trængt tid vil det lette dagligdagen at være mest muligt selvhjulpen.

I fjor havde Musikhuset Aarhus besøgsrekord med 530.000 gæster. Ifølge musikhusdirektør Marianne Bedsted, der i øvrigt har en fortid i en af de brancher, hotelbranchen, som nu hun nu genererer omsætning til, er det et tal, som imponerer i erhvervslivet.

I kulturelle sammenhænge har det tidligere været sådan, at København var én ting, resten af landet noget helt andet. Det ytrer sig bl.a. ved, at man i f.eks. opsætning af musicaler og teaterkoncerter opererer med stjernebesætning i København og en noget mindre stjernebesat rolleliste i det øvrige Danmark.

Disse forhold er imidlertid ved at ændre sig, så man også i Aarhus optræder med stjernebesætning. Denne eksklusivitet, som det kaldes i branchen, medfører, at opsætninger i Aarhus tiltrækker publikum fra hele Jylland og mere til.

Ca. 30 pct. af publikum til forestillingerne i Musikhuset Aarhus er således udenbys, og logisk set er det netop de udenbys gæster, der er med til at skabe synergieffekten i hotel- og restaurationsbranchen. Denne udvikling er til gavn for hele byen, og man må så håbe, at infrastrukturen matcher strømmen af gæster.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.