Sækkevognen

Det burde være en fornøjelse at slentre ad strøggaderne i centrum af Aarhus; da ikke mindst i betragtning af, at skatteyderne gennem det bedste af en snes år har spenderet langt over 100 mio. kr. på at etablere en ordentlig flise- og brostensbelægning på bl.a. Ryesgade, Søndergade, Telefontorvet, Store Torv, Bispetorv, Lille Torv, Immervad og langs åen.

Mange steder er flisebelægning delvist ødelagt på grund af omfattende, tung kørsel på det, der officielt er gågader. Resultatet er, at de gående tvinges til at koncentrere al opmærksomhed på flisebelægningens mangelfulde beskaffenhed i stedet for de forretningsvinduer, der ellers måtte formodes at være trækplastret.

Hvad der burde tjene byen til ære, er endt som en skamplet på grund af almen ligegyldighed, lovløse tilstande og manglende politisk konsekvens.

I dag er vægtgrænsen på seks tons, men den hæves inden længe til 7,5 tons. Alligevel er det ganske almindeligt at se langt tungere køretøjer på de flisebelagte strøggader med deraf følgende destruktion af belægningen.

Nogle ville måske driste sig til at mene, at politiet burde skride ind over for førerne af de lastvogne, der overskrider vægtgrænserne, men da det ikke sjældent ses, at politiets egne vogne kører ad Skt. Clemens Stræde mellem Immervad og Bispetorv – velsagtens for at forhindre betjentene i at skulle patruljere til fods – vil ordenshåndhævelsen hurtigt kunne få karakter af dobbeltmoral.

At hyrevogne og andre også flittigt kører på dele af byens gågadenet understreger blot, at problemet er af langt større og mere principielt omfang, end de involverede vil erkende.

På intet tidspunkt har byens politikere eller embedsmænd gjort sig den ulejlighed offentligt at gøre rede for, hvorfor eksempelvis almindelig politipatruljering skal foregå i bil på gågaderne, eller hvorfor det er helt almindeligt for byens hyrevogn at bruge Lille Torv som opsamlingsområde?

Ej heller har Østjyllands Politi orienteret offentligheden om, hvorfor der ikke skrides ind over for de lovløse tilstande i vognmandsbranchen, der lader hånt om vægtgrænserne på byens flisebelagte strøggader.

Må vi stilfærdigt erindre om, at sækkevognen er opfundet, og at den nu som før er ganske praktisk til at fragte varer til for eksempel forretninger på strøggader.

Mange forretninger på byens strøggader ligger, hvor leverancer kan foregå ad bagvejen uden nævneværdige gener for leverandørerne. Det fåtal, der kun har indgang fra strøggaderne, må så betjenes med sækkevogne.

Intet kan være mere enkelt for byrådet end at bestemme, at udrykningskøretøjer er de eneste, der må køre på byens flisebelagte strøgader - forudsat, at de er under udrykning.

I modsat fald er den eneste logiske løsning, som det allerede ses på Immervad, at lade fliserne erstatte med asfalt og genindføre almindelig kørende færdsel, da det i det mindste vil lovliggøre tingenes reelle tilstand på de allerede tungt trafikerede ”gågader”.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.