Leder: Den indre fjende

Efterhånden findes der næppe noget andet industriland med en så antikveret og nedslidt infrastruktur som Danmark. Jernbanen fra Aalborg langs de østjyske byer er i sin linjeføring uændret fra 1800-tallet, de sønderjyske fjordbyer er fremdeles uden jernbaneforbindelse, og nu synes tankerne om en Kattegatforbindelse på vej ud i glemslen.

Anno 2012 tager det 39 minutter længere at bumle med tog fra Aarhus til København end at komme fra London til Paris, selv om sidstnævnte strækning er 200 km længere.

Nu bør det ikke komme bag på nogen, at en transportminister Henrik Dam Kristensen fra Vorbasse er anderledes interesseret i en Hærvejsmotorvej, der vil gavne hans hjemstavn, end et vidtløftigt projekt som Kattegatforbindelsen. Den lokale forankring har han allerede understreget ved at ville elektrificere jernbanestrækningen mellem Lunderskov og Esbjerg og etablere dobbeltspor på den allerede elektrificerede jernbanestrækning gennem Sønderjylland.

Ganske vist er Henrik Dam Kristensen valgt i Østjyllands storkreds, men med sin stilfærdige politiske tæft har han for længst set, hvordan kommunerne i Østjylland kun samarbejder på skrømt for i stedet at kæmpe indbyrdes om de sparsomme statslige investeringer.

På denne plads skal det ikke nægtes, at tænkepausen omkring Kattegatforbindelsen er velkommen. Alene i år har vi set, hvordan et ukrainsk ejet luftfartsselskabs konkurs har medført dramatiske ændringer for indenrigsluftfarten, og hvordan to rederier nu vil konkurrere om hurtigfærgeruter over Kattegat, hvad der vanskeliggør beslutningsprocessen.

Nu som før taler alt for, at en kattegatforbindelse først og fremmest vil gavne København og bidrage til hovedstadsregionens evige sugen næring ud af provinsen.

Østjylland har i langt højere grad brug for en bedre infrastruktur rettet mod resten af det europæiske kontinent i form af en udbygning af motorvej E45 fra Randers til grænsen samt især etablering af en højhastighedsjernbane fra Aalborg til Hamborg.

Det vil om nødvendigt betyde, at danske skatteydere skal betale for etablering af en højhastighedsbane i Slesvig-Holsten, men det er kun en naturlig konsekvens af århundreders tætte samhørringhed med denne del af grænselandet.

Vi erkender gerne, at projektet er en illusion. Forbindelsen under Femern Bælt kan direkte gavne København og er derfor selvfølgelig blevet vedtaget i Folketinget, mens tilsvarende projekter, der kunne gavne de folkerigeste dele af Jylland, ingen gang har på jord. Så godt som hele regeringen bor i København, og selv om næsten halvdelen af landets befolkning bor i Jylland, opgiver kun en tredjedel af Folketingets medlemmer en privatadresse i Jylland. Det er en nagende tanke, at det måske er derfor, hovedstadsregionen tilgodeses med langt større infrastrukturinvesteringer end Jylland. Den største fjende er dog den manglende sammenhængskraft mellem de østjyske byer, hvad man ikke kan laste København, men alene småtskårne østjyske kommunalpolitikere.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.