Leder: Transport
I København lader overborgmester Frank Jensen sig transportere rundt i embeds medfør i en BMW 520 D Aut.
Nyprisen for en sådan bil er 681.607 kr. I Aarhus kommer borgmester Jacob Bundsgaard rundt i bil på to måder. Nogle gange får han kommunens arrangementschef, Steffen Poulsen, til at lægge bil til. Det er en 14 år gammel VW Passat. Arrangementschefen agerer chauffør, hvilket honoreres med 477 kr. pr. dag plus 3,80 kr. pr. kørt kilometer.
Denne transportform indebærer, at borgmesteren kan arbejde under kørslen, hvilket han angiveligt gør.
Andre gange er det mest praktisk, hvis borgmesteren kører selv. Det gør han så i sin private bil, men da han åbenbart mener, at livet er for kort til papirarbejde, undlader han ofte at indberette kørsel i egen bil med henblik på refusion.
Sådan er der en verden til forskel på, hvordan man som kommunal toppolitiker transporterer sig rundt i embeds medfør. Uden nødvendigvis at sætte borgmester Jacob Bundsgaard op på en piedestal kan man konstatere, at hans måde at komme rundt på er et rigtigt godt signal om, at her fråses ikke.
Som hans lejlighedsvise chaufffør Steffen Poulsen siger, så handler det om transport og ikke om prestige. Den sondring falder med henvisning til, at Københavns tidligere overborgmester Ritt Bjerregaard blev transporteret rundt i en stor Mercedes, hvilket vel knap kan komme bag på nogen.
Borgmestre skal selvfølgelig kunne komme standsmæssigt rundt, hvad enten de selv sidder ved rattet eller har chauffør, men Aarhus-borgmesterens tilgang til transport signalerer mådehold og praktisk snusfornuft.
Den slags er der brug for i økonomisk trængte tider, hvor eventuelt kommunalt overforbrug vil stå i skærende kontrast til den dagligdag, som mange almindelige mennesker oplever, nemlig at pengene skal bruges med omhu.
Med den jævne og fornuftige tilgang til transportproblematikken må man også sige, at Aarhus-borgmesteren i hvert fald i denne sammenhæng ikke bidrager til politikerleden.
I sin første tid som borgmester har Jacob Bundsgaard vist sig noget billigere i drift end forgængeren Nicolai Wammen, der nu er europaminister.
Bundsgaards udgifter på kommunens regning til bilkørsel, taxa og offentlige transportmidler var i 2. halvår 2011 46.643 kr., mens forgængerens udgifter i den tilsvarende periode 2010 var 81.817 kr. I hele 2010 havde Wammen kommunalt betalte transportudgifter på 128.876 kr.
Om ikke andet kan man konstatere, at Aarhus i Jacob Bundsgaard indtil videre har fået en borgmester, der på transportområdet er billigere i drift end forgængeren.
Der findes muligvis nok gode forklaringer på forskellen, og den tidligere borgmester siger da således også, at forskellen bl.a. skyldes mange møder i København. Ligeledes gør det også en forskel, at han ikke havde egen bil.
Under alle omstændigheder signalerer fornuft og mådehold rettidig omhu for borgernes penge.