Leder: Transport

I København lader overborgmester Frank Jensen sig transportere rundt i embeds medfør i en BMW 520 D Aut.

Nyprisen for en sådan bil er 681.607 kr. I Aarhus kommer borgmester Jacob Bundsgaard rundt i bil på to måder. Nogle gange får han kommunens arrangementschef, Steffen Poulsen, til at lægge bil til. Det er en 14 år gammel VW Passat. Arrangementschefen agerer chauffør, hvilket honoreres med 477 kr. pr. dag plus 3,80 kr. pr. kørt kilometer. Denne transportform indebærer, at borgmesteren kan arbejde under kørslen, hvilket han angiveligt gør. Andre gange er det mest praktisk, hvis borgmesteren kører selv. Det gør han så i sin private bil, men da han åbenbart mener, at livet er for kort til papirarbejde, undlader han ofte at indberette kørsel i egen bil med henblik på refusion. Sådan er der en verden til forskel på, hvordan man som kommunal toppolitiker transporterer sig rundt i embeds medfør. Uden nødvendigvis at sætte borgmester Jacob Bundsgaard op på en piedestal kan man konstatere, at hans måde at komme rundt på er et rigtigt godt signal om, at her fråses ikke. Som hans lejlighedsvise chaufffør Steffen Poulsen siger, så handler det om transport og ikke om prestige. Den sondring falder med henvisning til, at Københavns tidligere overborgmester Ritt Bjerregaard blev transporteret rundt i en stor Mercedes, hvilket vel knap kan komme bag på nogen. Borgmestre skal selvfølgelig kunne komme standsmæssigt rundt, hvad enten de selv sidder ved rattet eller har chauffør, men Aarhus-borgmesterens tilgang til transport signalerer mådehold og praktisk snusfornuft. Den slags er der brug for i økonomisk trængte tider, hvor eventuelt kommunalt overforbrug vil stå i skærende kontrast til den dagligdag, som mange almindelige mennesker oplever, nemlig at pengene skal bruges med omhu. Med den jævne og fornuftige tilgang til transportproblematikken må man også sige, at Aarhus-borgmesteren i hvert fald i denne sammenhæng ikke bidrager til politikerleden. I sin første tid som borgmester har Jacob Bundsgaard vist sig noget billigere i drift end forgængeren Nicolai Wammen, der nu er europaminister. Bundsgaards udgifter på kommunens regning til bilkørsel, taxa og offentlige transportmidler var i 2. halvår 2011 46.643 kr., mens forgængerens udgifter i den tilsvarende periode 2010 var 81.817 kr. I hele 2010 havde Wammen kommunalt betalte transportudgifter på 128.876 kr.

Om ikke andet kan man konstatere,
at Aarhus i Jacob Bundsgaard indtil videre har fået en borgmester, der på transportområdet er billigere i drift end forgængeren. Der findes muligvis nok gode forklaringer på forskellen, og den tidligere borgmester siger da således også, at forskellen bl.a. skyldes mange møder i København. Ligeledes gør det også en forskel, at han ikke havde egen bil. Under alle omstændigheder signalerer fornuft og mådehold rettidig omhu for borgernes penge.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.