Leder: Midttragik

Hen over efteråret er der blevet oprullet en række scenarier, der har afsløret en mildest talt anderledes virksomhedskultur hos busselskabet Midttrafik. Omdrejningspunktet har været selskabets kontrollørkorps.

Da selskabet strammede op på kontrollen, så der nærmest under alle omstændigheder skal udskrives en afgift, uanset hvor gode forklaringer den billetløse måtte have, gav det spektakler selskab og kontrollører imellem.

Men det har ikke blot været Midttrafiks ledelse og de 24 kontrollører, der har ligget i åben krig. Også internt blandt kontrollørerne har der været stridigheder.

Der har været eksempler på møder mellem virksomhedsledelse og medarbejdere, der har afdækket en fattig omgang med det danske sprog. Der har været afskedigelser og langtidssygemeldinger, og 17 af kontrollørerne sendte et brev Midttrafiks bestyrelse, hvori de bes

Der er afdækket så farceagtige forhold i Midttrafik, at man kunne vælge blot at lade sig underholde af tåbelighederne. Men da Midttrafik er et offentligt selskab, skifter farcen karakter og bliver en tragedie, fordi det er passagererne og i værste fald skatteyderne, der i den sidste ende kommer til at betale for løjerne.

Men tragedien er tilsyneladende i mange akter. Senest har det godt nok set ud, som om julefreden har sænket sig. I hvert fald har Midttrafik og buskontrollørernes fagforening, FOA, indgået en aftale, der bl.a. regulerer arbejdstider og angiver, hvordan kontrollørernes vagthold skal sammensættes.

På overfladen ser en sådan aftale måske fornuftig nok ud. Men i aftalen ligger også, at FOA opgiver at forfølge en række sager, hvor fagforeningen mener, at Midttrafik har overtrådt eksisterende overenskomst, mod at hver kontrollør får 4.000 kr. ekstra.

Hvorfor passagererne og skatteyderne skal betale for, at kontrollørerne er som rådne æg, og/eller at Midttrafik har en ledelse, der ikke har begreb om ledelse, står ikke helt klart.

Aftalen afdækker rene wild west-forhold.

De ekstra 4.000 kr. til hver kontrollør har dog ikke løst alle problemer. FOA vil således have ingen ringere end Folketingets Ombudsmand til at se på en afskedigelse af en kontrollør, som fagforeningen tidligere har meddelt, at man vil kræve erstatning på vegne af.

En anden sag drejer sig om en buskkontrollør, der angiveligt har truet en kollega på livet. På arabisk, ganske vist, men alligevel. Det skal den suspenderede kontrollør så i tjenestemandsforhør om.

Al hurlumhejet har affødt, at man i Midttrafik har tilknyttet en såkaldt moderator udefra til at forbedre samarbejdet. Det flugter fint med kutymen på offentlige arbejdspladser, hvor der straks på skatteydernes regning hidkaldes en ekstern konsulent, så såre der er den mindste sten i skoen.

Sølleheden burde medføre, at Midttrafik tager navneforandring til Midttragik.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.