Stop bøllerne

Man skal ikke færdes ret længe i den aarhusianske trafik for at konstatere, at det ligger meget tungt med trafikkulturen og med kendskab til eller i det mindste respekt for færdselslovens grundlæggende regler.

Nu taler vi slet ikke om cyklisterne, som cykler i fodgængerfelter, som cykler med vanvittig fart, og som undlader at give tegn.

Der køres lystigt over for rødt lys, der køres for hurtigt, der køres for tæt, og højrevigepligten respekteres ikke.

Lad det her blot handle om den motoriserede trafik, for den er skræmmende nok i sig selv. Der køres lystigt over for rødt lys, der køres for hurtigt, der køres for tæt, og højrevigepligten respekteres ikke. Eneste grund til, at der ikke sker flere uheld, end der faktisk sker, er formentlig en kollektiv forståelse af, at man må tage højde for, at en ubehageligt stor del af trafikanterne negligerer færdselsreglerne.

En gang imellem, når man uforvarende bliver vidne til de helt vanvittige manøvrer, kan man blive ganske skræmt ved tanken om, hvor mange af trafikanterne der kører alkohol- eller stofpåvirkede, og hvor mange der kører trods frakendelse af kørekortet på grund af tidligere forseelser.

I det mindste på dette sidstnævnte område er der imidlertid lys forude.

Det viser sig, at Østjyllands Politi har gjort flittig brug af den forholdsvis nye mulighed for simpelthen at konfiskere biler, der bliver brugt til såkaldt vanvidskørsel.

Udtrykket henviser til de paragraffer i færdselsloven, som omhandler groft uforsvarlig kørsel, som bringer andre trafikanter så vel som føreren selv i alvorlig fare.

Der blev i fjor konfiskeret 108 biler, knallerter og motorcykler, mens der i eksempelvis 2007 blot blev konfiskeret 10 motorkøretøjer, oplyser Østjyllands Politi.

Samtidig noteres det, at færre bilister bliver sigtet for at køre uden kørekort, og det kan ifølge politiet hænge sammen med, at disse fribillettrafikanter har fået konfiskeret deres køretøjer.

Efter sommerferien vil Østjyllands Politi i flere af sine patruljekøretøjer installere udstyr til såkaldt nummerpladegenkendelse, og det kan rigtigt anvendt blive yderligere et godt redskab til at befri ordentlige trafikanter for faren for at blive dræbt eller kvæstet af vanvittige trafikanter.

Systemet kan automatisk registrere nummerplader og straks oplyse politipatruljen om, hvorvidt der er en grund til at standse bilen, knallerten eller motorcyklen.

Der kan eksempelvis være tale om stjålne køretøjer eller plader, eller der kan være tale om et køretøj, der tidligere er brugt til uforsvarlig kørsel og eventuelt kørsel uden kørekort.

FDM har udtrykt betænkelighed ved, at også bilister, knallertkørere og motorcyklister, som politiet intet har at udsætte på, alligevel bliver registreret og får oplysningerne om deres færden lagret i 24 timer.

Men det må trods alt siges at være en beskeden pris at betale for en generel øget trafiksikkerhed som følge af politiets bedre mulighed for at standse og passivisere notoriske trafikbøller.

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.