Planlagt kaos

Først skal man sørge for infrastruktur og forsyningslinjer - men ikke i Aarhus

Hvis målet er at gøre livet så besværligt som muligt, så må man konstatere, at Aarhus Kommune råder over den ultimative ekspertise. Se nu, hvordan man har tilrettelagt etableringen af en helt ny bydel med det spøjse navn Aarhus Ø. Navnet er i sig selv en vittighed, da det er skabt af styret i en by, som tog navneforandring fra Århus til Aarhus med den begrundelse, at bogstavet Å er ukendt uden for Skandinavien, hvorefter man introducerede et nyt navn med Ø, men lad nu det ligge. Der er nok at grine ad endda, hvis man altså ikke lige er blandt de uheldige, der bor eller har ærinder på de fire øer, der udgør Aarhus Ø.

Det hører formentlig med til den grundlæggende lærdom i al planlægning lige fra militærstrategi til byplanlægning, at man indledningsvis skal sørge for at have infrastrukturen og forsyningslinjerne i orden.

Når talen er om Aarhus Ø, ville det naturlige vel være som det allerførste at sørge for ordentlige adgangsveje for både gående, cyklende og motoriseret trafik.

Når talen er om Aarhus Ø, ville det naturlige vel være som det allerførste at sørge for ordentlige adgangsveje for både gående, cyklende og motoriseret trafik.

Men ikke i Aarhus. Her gør man det modsatte. Man anlægger en ny, ultramoderne bydel med plads til omkring 10.000 beboere, hvoraf flere tusinde allerede er flyttet ind, og så sørger man nøje for, at adgangsvejen til samtlige fire øer i bydelen er begrænset til en enkelt smal vej uden fortov og cykelsti. Til gengæld er vejen belastet af lastbiler og anden tung trafik, som skal køre forsyninger og entreprenørmateriel til det igangværende nybyggeri. Se, sådan gør man livet besværligt for folket, men der er trøst at hente hos Helle Svantemann, der er ingeniør hos kommunens Center for Byens Anvendelse. Hun opfordrer alle trafikanter til at vise hensyn, og så skulle den sag jo være på plads. Hvis man da ikke har brug for yderligere trøst i elendigheden, for så kan man vende sig til Østjyllands Politi, der opfordrer til, at »alle kører efter forholdene,« og til overflod garanterer byens parkeringsvagter, at de nok skal sørge for at notere ulovlige parkeringer, som der jo er rigeligt af, når der er trafikalt kaos.

Hvis man nu i stedet havde haft borgernes sikkerhed og velbefindende som førsteprioritet, så havde man selvfølgelig anlagt den store gennemkørselsvej Bernhardt Jensens Boulevard helt fra Nørreport-krydset til Lighthouse i den nordlige ende af Aarhus Ø, men det ville have voldt problemer, forklarer chefkonsulent Steen Hestbek fra kommunens bolig- og projektudviklingsafdeling:

»Det har ikke været muligt før, fordi vi simpelthen ikke har haft de nødvendige arealer til rådighed,« forklarer han og uddyber, at man blandt andet først skulle opsige lejeaftaler, gennemføre ekspropriationer og omlægge dele af Mols-Liniens færgeterminal.

Her melder sig den tanke, at det muligvis slet ikke drejer sig om bevidst at gøre livet besværligt for borgerne. Hvis kommunens planlæggere virkelig har gjort deres bedste for at planlægge hensigtsmæssigt, tyder det i retning af, at det i virkeligheden drejer sig om inkompetence, og det er ikke lige til at afgøre, hvad der er værst.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.