Hver skoledag tæller – husk det, mor og far!

Eleverne er tilbage efter en velfortjent sommerferie. Nogle elever – eller rettere deres forældre – vælger dog at forlænge ferien og kommer dermed for sent til skolestarten. Det er en dårlig idé – for hver af årets 200 skoledage tæller.

Artiklens øverste billede
Allerede fra første skoledag bør elever bibringes en sund tilgang til at møde i skole. Arkivfoto: Gorm Olesen
Skoleleder Rani Hørlyck, Søndervangskolen

Jeg kan stadig huske den dag for mange år siden, hvor Rosenvangskolens inspektør stod på dørtrinnet til mit barndomshjem. Jeg har vel været 8-10 år, og han stod med en buket blomster til min mor.

»Ja, nu har frøken Hørlyck jo aldrig haft en sygedag i de mange år, hun har været ansat på skolen, så vi tænkte, at det måtte være alvorligt,« sagde han.

Det var nu heldigvis ikke alvorligt i den forstand, at min mor lå for døden eller lignende, men syg det var hun for en sjælden gangs skyld.

At du som forælder er et vigtigt forbillede for dit barn, er ikke nyt, men jeg vil gerne understrege, at det er du også, når vi taler om dit barns fravær i skolen. Vi har gennem flere år været vidne til, at en gruppe af folkeskoleelever bliver væk fra skole alt for mange dage. I skoleåret 2015/2016 havde 34 procent af de danske folkeskoleelever således over 12 fraværsdage på et skoleår. Jeg mener, at alle skoledage er vigtige for eleverne. Punktum.

Ellers synes jeg, at vi som skole sender et signal om, at det er ligegyldigt, hvad vi laver. Det er heldigvis en holdning, jeg deler med langt de fleste forældre.

Men indimellem oplever jeg enkelte forældre, der synes at glemme vigtigheden af, at deres barn kommer i skole hver dag. Faktisk skal vi ofte ikke mange uger hen i et nyt skoleår – hvor eleverne lige har haft syv ugers sommerferie – før vi får den første forespørgsel om fri til, at eleven eksempelvis kan tage på en kortere rejse.

Lad mig derfor slå fast, at når dit barn er fraværende mange af skoleårets 200 dage, så lærer hun ikke lige så meget, som hun ville have gjort, hvis hun havde få fraværsdage. Men det er ikke kun af hensyn til dit barns kunnen indenfor brøkregning og digtanalyser, at du skal sørge for, at hun kommer i skole, medmindre hun vitterligt er syg, selvfølgelig. Undersøgelser peger nemlig også på, at børn, der har meget fravær, simpelthen har sværere ved at få gode legekammerater.

Så placerer du ofte skiferien udenfor uge syv, og giver du dit barn lidt ekstra fri udover helligdagene i pinsen, så I kan tage på udenlandsrejse, eller får du ikke spurgt ind til, om dit barn vitterlig er sygt, når hun sidder med søvn i øjnene mandag morgen og proklamerer, at hun har for ondt i hovedet til at komme i skole, så forringer du faktisk hendes mulighed for at få gode venner – ja, i det hele taget hendes muligheder for at klare sig bedre senere.

Som forælder spiller du en vigtig og afgørende rolle, og det er i sidste ende dit ansvar at sikre, at dit barn møder frisk og veludhvilet op i skole – hver dag. Vi oplever ofte, at der er forskellige grænser i de små hjem for, hvornår Noah kan tage en fri- eller sygedag.

Vi oplever ofte, at der er forskellige grænser i de små hjem for, hvornår Noah kan tage en fri- eller sygedag.

Kulturen bliver lagt i hjemmet og fra barnsben. Tydeligt husker jeg selv, hvordan det blev modtaget hjemme, hvis jeg en morgen pippede, at »jeg vist var for syg til at tage i skole«. Oftest var svaret »afsted med dig, og hvis det skulle blive uudholdeligt op ad dagen, kan du tage hjem« – og så trumfen: »Husk, at når du er syg, så kan du ikke få besøg eller gå ud – HELE dagen.«

I de fleste tilfælde ”kurerede” min mors tilgang mig ret hurtigt.

Når grænserne i hjemmene for, hvornår Maria og Morten er syge eller kan holde fri, er meget forskellige, er det ekstra vigtigt, at skolen melder klart ud. Vi oplever stort set kun, at forældrene er glade, når vi inviterer dem til en snak om deres barns fravær. Ofte kommer fraværets størrelse bag på dem, og vi får sammen sat os ned og får en god snak om vigtigheden af at få nedbragt det.

Fravær skal forebygges, og der skal handles tidligt, så der allerede fra første skoledag grundlægges en sund tilgang til at møde op i skole.

Et godt udgangspunkt for at lave god skole er såre banalt, at eleverne – og i øvrigt også deres lærere, pædagoger og ledelse – er i skole, og helst på samme tid.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.