Hurra for den sexistiske, chauvinistiske og snæversynede chef samt andre Aarhus-klassikere

Der er ingen grund til kulturpanik, selv om det meste af Aarhus 2017 er overstået.

I ”9 to 5”, der er titlen på dette års festspil ved Vilhelmsborg, gør tre kvindelige kontorassistenter et underholdende oprør mod den mandschauvinistiske og memofascistiske chef Franklin Hart.

Dolly Parton-musicalen, som er baseret på filmen af samme navn fra 1980, spiller frem til den 18. august og er en anbefaling værd. Kønskamptemaet er forhåbentlig karikeret, men stadig aktuelt. Musikken er god og velkendt, replikkerne skarpe, energien og spilleglæden stor. Men noget af det fine ved det hele er, at Vilhelmsborg Festspil siden 1991 er skabt af frivillige kræfter, der bruger en stor del af året på at skabe en seværdig forestilling.

Vilhelmsborg Festspil udgiver sig ikke for mere, end hvad det er. Her bliver tingene ikke pakket ind i uforståelige titler, der er ikke noget stort budget, men plads til alle lige fra køletaskesegmentet til direktøren, der gerne bevæger sig ud i en køreteknisk manøvre for at komme til at holde så tæt på indgangen som muligt. Og der er åbenbart også plads til masser af frivillige med onkel-jokes i ærmet på de udleverende merchandise-T-shirts.

Mangfoldigheden driver ned ad de hvide havestole, hvori man inden forestillingen kan indtage sin medbragte mad, i en grad så brillerne ville dugge på DR’s såkaldte mangfoldighedskonsulent, hvis hendes millionhyre skulle kunne bære en tur over Storebælt.

Det er knalddygtige amatører, der er på scenen, og så bliver det lige pludselig ok, hvis en enkelt replik bliver leveret a la ”Badehotellet”. Man kunne med en vis ret forvente noget andet af den kongelige opsætning af ”Røde Orm”.

Apropos 2017-megaeventen ved Moesgaard bliver trafikken på Vilhelmsborg styret myndigt og effektivt.

Så det er befriende og en sand fornøjelse blot at kunne læne sig tilbage (så meget de efterhånden godt prøvede sæder på tilskuerrækkerne tillader) og nyde, at en stor flok mennesker år efter år formår at underholde et sikkert, trofast publikum på et ganske højt niveau. Der er god stemning, som også kendetegner en anden Aarhus-klassiker, festugen, der i år løber af stablen fra den 25. august til den 3. september.

De to ærkeaarhusianske begivenheder er blot eksempler på institutioner, der ikke er skabt på ryggen af Aarhus 2017.

I kulturhovedstadsregi har publikum uden tvivl fået store oplevelser. Men derfor er det alligevel godt at vide, at der uagtet 2017 findes aarhusianske kulturinstitutioner, der appellerer til den usnobbede bredde af kulturforbrugere. De, der også glæder sig til, at festugen forhåbentlig igen kan skabe stemning og liv i de døde Aarhus-gader. Aarhus har heldigvis stadig et mangfoldigt kulturliv for også menige mænd og kvinder, når 2017 bliver til ’18. Hurra for Vilhelmsborg Festspil, Aarhus Festuge og de frivillige, der gør begge dele muligt.

 

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.