De små skridt

Integration er et fælles ansvar, som vi alle er nødt til at bidrage til, før det kan lykkes. Mange bidrager til det hver dag, men der skal flere til.

Studerende Ahmad Halimah, formand for Forbundet af Islamiske Foreninger (FIF)

nogen hemmelighed, at der er en bred – lad os kalde det – enighed i samfundet om, at integrationen over de sidste mange år har slået fejl. Jeg vil nu ikke kaste mig ud i forskellige analyser om, hvorfor det har slået fejl, og hvis skyld det er, eller hvem der burde have givet mere af sig selv for at opnå en vellykket integration. Jeg vil til gengæld fortælle jer om de ukendte soldater i slaget om en vellykket integration. De ukendte er mange, og historierne om dem er ikke til at gøre status over, så jeg nøjes med at fortælle om dem, jeg kender fra min bydel, Gellerupparken.

Her er der folk, der hver dag frivilligt bruger deres tid på at bygge broer mellem samfundets forskellige befolkningsgrupper.

En søndag formiddag var der en frivillig, der tog sig tid til at mødes med en nysgerrig sjæl, som ikke bare vil være endnu et offer for mediernes til tider misvisende fremstilling af en bestemt befolkningsgruppe. Kasper, som han hedder, havde en række spørgsmål, som han fik svar på, og synspunkterne blev udvekslet og diskuteret med en ordentlig tone og med en gensidig respekt.

Den frivillige og Kasper var ikke enige om alting og forsøgte heller ikke at overbevise hinanden om noget, de sad bare og forsøgte at forstå hinanden og komme nogle af fordommene til livs.

De små skridt, vi tager for at imødekomme hinanden, er der, det starter.

Jeg mener, at vi har brug for flere folk som Kasper – folk, der tør stille sig kritisk over for den generelle opfattelse i samfundet, folk, der tør søge sandheden og genoverveje deres holdninger.

Det vil uden tvivl bringe os allesammen tættere og skabe en større forståelse for hinandens forskelligheder.

En anden beretning er beretningen om en gruppe af kristne og muslimer, der har slået sig sammen om et initiativ, de kalder ”din tro, min tro”. Deres idé handler om at gå ud på skolerne og fortælle om deres tro med et enkelt formål: at skabe større forståelse.

Gellerup Museum er også et sted, der trækker i den rigtige retning. Det arrangerer besøg og rundvisninger i Gellerupparken også med et enkelt formål: at skabe større forståelse.

Gellerup Kirke og Fredens Moské har også et solidt samarbejde over flere år med samme formål for øje: at skabe større forståelse.

Listen over initiativer er noget længere, men det, jeg nok prøver at sige, er, at vi skylder folkene bag de her initiativer et klap på skulderen. Vi skylder dem, at vi selv i hverdagen forsøger at nedbryde fordomme og skabe forståelse. Vi skylder dem at fortælle om deres gode arbejde og deres uundværlige bidrag til et vellykket møde mellem byens forskellige befolkningsgrupper.

Lad os alle arbejde hen imod en bedre integration og en større forståelse. Lad os møde hinanden uden fordomme. Lad os give hinanden lidt plads. Det vil nok ikke løse alle vores udfordringer, men det vil nok være med til at skabe en bedre stemning for os allesammen.

Når byens muslimske borgere holder eid (en islamisk helligdag), er et godt sted at starte at ønske din muslimske nabo, kollega, medstuderende, eller hvem det nu er, en god og glædelig eid. Jeg ved, at det hverken gør dig til en islam- og mellemøstekspert, og ej heller gør det din nabo velintegreret, men en fin gestus, det er det.

Jeg er godt klar over, at det er statens opgave at sørge for integrationen, men de små skridt, vi tager for at imødekomme hinanden, er der, det starter. Vi skal alle sammen – individer, foreninger, institutioner og stat/kommune – være vores opgave voksen, hvad angår integration, så vi kan skabe en by med accept og forståelse for forskelligheden.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.