Elmar og et burgerklippekort

Ugen på spidsen om amning, klogskab og klapsalver.

Et tilbageblik på ugen der gik, hvor den aarhusianske folkesjæl spiddes med et stænk satire og ironi af journalist Jørgen Rye. Infotainment og goddawdo fra selve smilets by.

Mandag:

Amning.

Vi ved jo godt, at vi er lidt klogere end de fleste her i Aarhus.

Men hvorfor er det egentlig sådan?

Hvor kommer al den klogskab fra?

Vi får den ind med modermælken.

Det er ganske vist og kan læses i JP Aarhus, hvoraf det fremgår, at en ny undersøgelse dokumenterer, at mødre i Aarhus ammer deres børn mere end mødre i resten af landet.

Og hvis man ellers ved lidt om amning, ved man også, at den slags mælkeprodukter forebygger fedme og er godt for immunforsvaret og en masse andre ting.

Og så er der også denne nytteværdi – ifølge en eller anden side på nettet.

»Amning menes at have en positiv effekt på barnets IQ.«

Tirsdag

Tøffe.

Det er farligt at færdes i trafikken – og nu er det blevet endnu farligere.

Efter sommerferien indfører politiet et nyt automatisk nummerpladegenkendelsessystem, som skanner nummerplader og dermed kan være med til at afsløre bilister, som kører uden kørekort.

Systemet installeres i politibilerne, så dem må man nok hellere holde sig lidt fra i fremtiden.

Kørekort har jeg godt nok, men hvis de skulle spotte min Saxo, der adlyder navnet Tøffe, vil alle røde lamper blinke, for ingen ordenshåndhævere vil nogensinde tro, at den slags findes mere.

At der stadig kører biler fra mellemkrigstiden rundt i vor tid.

Onsdag

Elmar.

AGF-Elmar for president. Og kommende europamester. Ciaran Fahey/AP

Jamenforhimlendaogså, hvor er det dog en fest at følge Island ved EM i fodbold.

De pakker sig og har stort set aldrig bolden, men vinder alligevel og jubler bedre end alle andre.

Og har man sagt Island, har man også sagt AGF.

For hvem var det, der lagde den sidste sukkeraflevering til Traustason, så vulkanisørerne kunne tvære Østrig med 2-1 – det var selvfølgelig AGF’s midtbaneslider Elmar Bjarnason.

Den aflevering er også guld værd for AGF, for ifølge BT får klubben mindst 16.000 kr. for hver dag, AGF skal undvære Elmar, så jo flere dage, jo flere penge.

Faktisk kan den slags ifølge BT godt løbe op i en lille halv million til de hvide.

Mandag møder Island så England, og hvis den lille forhindring også kan overvindes af Elmar og co., får holdet mindst en lille uge mere i Frankrig.

Og dermed falder der endnu mere guld af til AGF.

Så, fuld skrue, Elmar.

Torsdag

Tog.

Så er det her.

Efter 45 års tørke uden en ærlig sporvogn her til bys er det første letbanetog ankommet til byen på en blokvogn, og det bliver fejret med klapsalver, fotos og videoer en masse.

Nu er min hukommelse ikke, hvad den har været – og det har den aldrig været – men jeg husker ikke noget tog i verdenshistorien, der er blevet fejret så gevaldigt.

Lad os håbe, det kan køre.

Fredag

Mad.

Hype betyder vist nok stor omtale, og kan man den slags, er meget nået.

Apple kan det der og bruger velsagtens aldrig en krone på markedsføring, og en amerikansk burgerkæde ved navn Carl’s Jr. kan det åbenbart også.

I forbindelse med kædens åbning i Bilka i Tilst har 30 kunder sovet hele natten udenfor for at få sig en burger og et af 50 særlige årskort til burgerbaren.

Deriblandt var 17-årige Josephine, der ifølge Lokalavisen tilbragte 17 timer foran burgerbaren for at være den første.

»Jeg kender Carl's Jr. og synes, at det er en af de bedste fastfood-restauranter, der er. Der er simpelthen mere mad i det,« siger hun.

Og det er jo, hvad vi i branchen kalder en regulær nyhed, og nu forstår jeg bedre al den hype.

Hidtil har burgere egentlig bare været burgere.

Nu kan de også fås med mad i.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.