Fortsæt til indhold
Kommentar

Demokrati er ikke at få sin vilje – men at blive hørt

At statsministeren tog sig tid til at svare min otteårige søns brev vidner om den korte afstand, vi har mellem borgere og magthavere her i Danmark.

Mette BirkArresthuspræst, Aarhus Arrest/Flyverpræst HW Aarhus Domkirke

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

For et års tid siden fik min yngste søn en fantastisk idé. Han havde længe talt om, hvor meget han elskede sine weekender. I weekenderne var der nemlig masser af tid til at spille fodbold, lege med vennerne og hygge med sin familie. Otte år gammel var han. Fuld fokuseret på sin fodboldtræning og sine gode relationer. Ganske som de fleste drenge i den alder. Han fik her den geniale idé at gå til sin skoleleder, for måske kunne han sørge for at forlænge weekenderne fremover, så der kunne blive mere tid til alt det ”vigtige”. Med alle sine gode argumenter ved hånden, opsøgte han derfor skolelederen, så de sammen kunne finde ud af, hvordan og hvornår de kunne indføre forlængede weekender på skolen. Skolelederen tog godt imod hans forespørgsel, men måtte desværre skuffe ham. Han kunne ikke egenhændigt beslutte, hvor lange weekenderne fremover skulle være. Hvem kunne så, ville min søn vide? Tjohh, hvis nogen kunne beslutte sådan noget, så måtte det vel nok være statsministeren, man skulle rette henvendelse til, forklarede skolelederen ham.

Næste dag gik min søn i gang med at skrive et brev til statsministeren. ”Kære Mette Frederiksen,” skrev han. ”Jeg har spurgt min skoleleder, om vi må lave længere weekender, fordi jeg synes, at to dage i weekenderne er for lidt.” Og så fremsatte han ellers på bedste vis sine argumenter for, hvorfor længere weekender ville være at foretrække. Jeg kunne godt tænke mig, at du laver weekenderne om til tre dage. Vil du hjælpe mig med det?” afsluttede han brevet, og så sendte vi det.

Jeg forklarede ham, at Mette Frederiksen helt sikkert havde rigtig travlt som statsminister, og at hun havde mange store ting at tage sig af, fordi flere udenrigspolitiske situationer krævede hendes opmærksomhed. I sin skønne ukomplicerede tilgang til verden regnede han måske med et svar, men jeg selv forventede absolut ikke at høre mere derfra.

Nogle dage senere modtog min søn et brev fra Mette Frederiksen.

Min otteårige søn havde skrevet til landets øverste politiske leder, og hun havde taget sig tid til at svare ham. Venligt og ordentligt. Arkivfoto: Ernst van Norde

”Det er dejligt at holde fri. Så jeg kan godt forstå, at du gerne vil have længere weekender,” indledte hun. ”Men selvom jeg er statsminister, kan jeg ikke bestemme, at weekenderne skal være længere. Og hvis jeg kunne, så ville jeg nok ikke,” fortsatte hun. Og så forklarede hun ellers fint og letforståeligt, hvorfor hun mente, at weekendernes nuværende længde var passende for ham og hans skolegang. ”Jeg håber, at du nyder det smukke forår – både i hverdagene og i weekenderne,” afsluttede hun og bad ham hilse familien og kammeraterne i skolen. Min søn var glad for brevet – skuffet over udfaldet naturligvis – men han accepterede hendes forklaring og har siden da indfundet sig med ugedagenes inddeling.

Brevet fra statsministeren gjorde større indtryk på mig end på ham. For min søn var det egentlig enkelt: Han havde spurgt. Hun havde svaret. Han fik ikke sin vilje. Livet gik videre. For mig var det anderledes, for midt i det hverdagskomiske gemte der sig noget bemærkelsesværdigt, som jeg har tænkt på flere gange siden: Min otteårige søn havde skrevet til landets øverste politiske leder, og hun havde taget sig tid til at svare ham. Venligt og ordentligt. En privilegeret erfaring jeg har tænkt meget over siden.

Vi lever i et land, hvor afstanden mellem borger og magthaver er så lille, at et barn kan skrive et brev og få svar. Hvor magten ikke er utilnærmelig. Hvor man ikke skal være bange for at stille spørgsmål. Hvor man kan få et nej uden at blive gjort tavs. Det er ikke nogen selvfølge. Rundt omkring i verden findes der lande, hvor man ikke uden videre skriver til sin statsleder. Lande, hvor kritik kan få konsekvenser. Hvor magten ikke forklarer sig, men håndhæver sig. Hvor et barn måske ville lære, at det klogeste er at tie. Min søn lærte noget andet. Han lærte, at hans stemme er værd at bruge. At man kan henvende sig. At man kan argumentere. At man godt kan få et afslag og stadig blive taget alvorligt. Han lærte om demokratisk dannelse i børnehøjde. Demokrati er nemlig ikke retten til at få sin vilje. Det er retten til at blive hørt og pligten til at acceptere, at andre kan mene noget andet.

Nu er der udskrevet valg i Danmark. Politikerne har smøget ærmerne op. Tonen er skærpet, og uenighederne partierne imellem træder tydeligere frem. Det er demokratiets vilkår. Retten til at blive hørt fylder altid meget for både politikere og borgere op til et valg, så den ret vil ingen glemme. Pligten til at acceptere, at andre kan mene noget andet, kan derimod være svær at få øje på, når de politiske debatter for alvor går i gang. Kritik er en del af selve demokratiet, og uenighed holder det i gang. Men når det går løs og vi kun får talt om alt det, vi er utilfredse med, så er det måske en idé at glæde sig over, at vi faktisk bor i et land, hvor afstanden mellem magten og folket er så lille, at et barn kan skrive til sin statsminister og tale sin sag – og endda blive mødt med et fint og respektfuldt svar.

Demokratiet lever. Lad os passe godt på det.

Mette Birk, arresthuspræst, flyverpræst og præst for socialt udsatte i Aarhus. Foto: Brian Karmark