De nye keywords på ældreområdet
Hosea Dutschke prægede som direktør ældreområdet gennem 16 år – bl.a. med en stor omorganisering i fjor. Nu er han ude, hvad skal der så ske?
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Det er ikke meget mere end et år siden, at Aarhus Kommune i sommeren 2021 rullede en ny organisering af magistraten for Sundhed og Omsorg ud. En ny struktur, der delte magistraten i tre »selvstændige og stærke« forvaltninger, som det hed sig dengang: plejehjem, hjemmepleje og sundhed.
Den var ikke noget quickfix, understregede den daværende direktør for Sundhed og Omsorg, Hosea Dutcshke, men et skridt på vejen ind i en fremtid med endnu flere ældre i kommunen, hvor flere skal kunne klare sig selv. Og nu fornemmer den årvågne læser muligvis, hvorfor jeg bedriver sproglig anglificering i overskriften på denne klumme ved at skrive keywords i stedet for nøgleord.
For sommetider går der altså lidt management-lingo i den, når man taler om maskineriet bag eksempelvis det plejepersonale, som den helt almindelige aarhusianer møder ude i virkeligheden. Og sommetider kan man have fornemmelsen af, at der bliver talt meget, uden man nødvendigvis kommer til at mærke et resultat ude i den virkelighed.
Den nye organisering skal bl.a. styrke »samarbejdet og kommunikationen med borgere og pårørende«, fremgik det af den byrådsindstilling, der gik forud.
Jeg ved ikke, om den nye organisering har haft den ønskede effekt – eller nogen overhovedet. Men for Hosea Dutschke var den i hvert fald ikke nok.
I denne uge kunne JP Aarhus afsløre, at han var indstillet til afskedigelse, og onsdag stod det klart, at han fratræder sin stilling efter 16 år som direktør. Baggrunden skal øjensynligt bl.a. findes i den række af problematiske sager, som en ny organisering i hvert fald ikke har forebygget eller fået til at forsvinde.
Der mangler stadig hænder i ældreplejen. Demensplejehjemmet Skovvang fik i maj påbud af Styrelsen for Patientsikkerhed, der påtalte massive problemer med plejen, omsorgen og tonen. Samme styrelse lukkede i øvrigt i oktober sidste år det private firma Berits Hjemmepleje i Aarhus efter »kritiske problemer af væsentlig betydning for den fornødne kvalitet i den personlige og praktiske hjælp, pleje og omsorg«.
Og beslutningen om at entrere med virksomheden Hjortshøj & Møller Care (HM Care), som skal føre tilsyn med de aarhusianske plejehjem, efter at konsulentfirmaets kontrakt i Randers Kommune ikke blev forlænget efter en kritisabel sag der i 2020, har også fået politisk kritik.
Nu skal Sundhed og Omsorg have en ny direktør. Og nu skal der ske noget, må man forstå på rådmand Christian Budde (V), som i et interview med JP Aarhus kunne strø om sig med »nøgleord«, da han skulle sætte ord på den fremtid, en ny direktør skal arbejde i.
»Jeg har været rådmand siden den 1. januar i år, og det er min vurdering, at der er brug for en ny profil på direktørposten, hvis jeg skal lykkes med min dagsorden, der handler om tillid, åbenhed og læring,« lød det fra Christian Budde.
Og det er altså tillid, åbenhed og læring, der er nøgleordene. Jeg ved det, for jeg har talt efter, og Christian Budde gentager den tretrinsraket intet mindre end fem gange i det interview, vi bragte.
Ordene i sig selv fejler ikke noget. Hvem kan mene, at læring er en dårlig ting? Hvem kan være modstander af, at tilliden mellem borgere og system bliver forbedret? Else-sagen med de skjulte optagelser fra Kongsgården satte sig i hvert fald nogle dybe spor. Og hvem kan være uenig i ønsket om åbenhed?
Det interessante bliver naturligvis at se, hvad der ligger bag ordene. Hvilken konkret handling vil rådmanden tage for at fremme tillid, åbenhed og læring i Sundhed og Omsorg, som aarhusianerne ude i virkeligheden oplever det hjørne af Aarhus Kommunes service fremover?
Hvis ikke konkrete tanker eller gode idéer melder sig, kan man jo altid prøve med en ny organisering.