Snup en portion ish’n’chips eller noget daal og nyd festivalen

Northside Festival er tilbage efter to år med corona. Man kan mene om programmet, hvad man vil, men det kødfri køkken er et dårligt argument for kritik.

Hvad skal vi ha’ til aften? Tjo, i de kommende tre dage i hvert fald ikke noget med kød i. Ikke hvis man er blandt de tusinder af mennesker, som skal på Northside Festival.

Festivalen har i år introduceret en fuldt ud plantebaseret menu, og det har da godt nok sat gang i samtalen. Jeg møder ikke mange, som ikke har en mening om den kødfri festival. Det er ligefrem blevet fremhævet som en del af forklaringen på, at billetterne ikke er blevet udsolgt i år.

Som Lokalavisen skrev om forleden, er Northside-billetter blevet solgt for »en slik« på nettet op til festivalen. 1.000 kr. for en partoutbillet, der normalt koster 2.300 kr. Og Poul Guldborg, direktør i kommunikationsbureauet Guldborg Unlimited, kæder handelen med billetter til mere end blot et musikprogram, der lettere hånligt på sociale medier er blevet omtalt som »Grøn Koncert tilsat Nick Cave«. Også den 100 pct. plantebaserede menu giver problemer, vurderer han.

Festivalen varer i tre dage, og man kan jo nå en god tung frokost med masser af kød, inden pladsen åbner om eftermiddagen. Der er ingen, der dør af at prøve en kødfri ret til aften.

Jacob Haislund, redaktør

»Jeg arbejder med motivation, og der kommer sjældent noget godt ud af at presse noget ned over hovedet på folk. Der kommer en trodseffekt, når tingene bliver totalitære. Jeg ved, at nogle reagerer på tiltaget,« som han har udtalt til Lokalavisen.

På Facebook har jeg bl.a. set denne kommentar i debatten om den kødfri menu:

»Altså, der hører en rigtig flæskestegsburger til på en festival. Hvem f… vil drikke en god kold fadøl og så spise græs til? Stop nu jer selv!!«

Det er muligt, at en del af festivaloplevelsen for nogle er forbundet med at sætte tænderne i en fedtet kødburger eller en flæskestegssandwich, men skal sådan en opskrift virkelig være mejslet i sten? At lade menuen afgøre, om man tager til en festival eller ej, forekommer mig lige vel kategorisk.

Festivalen varer i tre dage, og man kan jo nå en god tung frokost med masser af kød, inden pladsen åbner om eftermiddagen. Der er ingen, der dør af at prøve en kødfri ret til aften. Og bare for en god ordens skyld: Jeg er hverken vegetar eller veganer.

I debatten om musikprogrammet har jeg set folk kritisere, at det mangler gode hovednavne og overraskelser. Hvis musikalske overraskelser er en del af oplevelsen, hvorfor kan kulinariske af slagsen så ikke være det? Hvem ved, måske smager planteretterne faktisk godt?

Man kan mene, at tingene bliver »totalitære« og politiske i tilfældet Northside. Men nogle gange skal man også sætte trumf på, hvis man vil rykke noget. Om ikke andet har Northside da sat debatten om plantebaseret mad på dagsordenen.

I en brugerundersøgelse fra 2019 fandt 93 pct. af respondenterne det vigtigt, at Northside arbejder med bæredygtighed. I år er der ingen bilparkering, intet kød og masser af plads til cykler. Og fra et turisme-perspektiv roser direktøren for Visit Aarhus, Pia Lange, Northsides profil og tilføjer, at bæredygtighed »er noget, som vores gæster i stigende grad efterspørger«.

Når det kommer til stykket, kan jeg da også godt have min tvivl om, hvor stor en rolle menuen reelt spiller. Nok er kommentarerne om maden med ønsker om nedbør i pinsen, hvis bare »det regner med frikadeller«, og den slags mange på Northsides Facebook-side.

Men ofte er de jo tilsat et stænk humor. Jeg synes at huske en historie om en, der har gravet en Jaka Bov ned i Eskelunden, så folk kan gå på skattejagt efter noget kød. Og hvad med de to unge gutter – Tips & Tricks med Jes og Tristan, hedder konceptet – som på Facebook har introduceret den såkaldte partyporre? Det er et udhulet stykke grønt, som man kan gemme pølser i og smugle dem med ind på festivalpladsen.

Jeg vil kalde det kærlig kritik. Det er lidt, som når man konstaterer, at AGF spiller forfærdelig fodbold, men jo altså kommer på stadion alligevel.

Så hvis du skal af sted: Nyd festivalen, opsøg nogle overraskelser – også i madboderne. Prøv en portion ish’n’chips eller noget daal. Og så må tiden jo vise, hvor lang køen bliver hos Burger King og McDonald’s ved Viby Torv.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.