Konkurrencen i byrummet kan noget helt særligt

Set fra Aarhus: Weekendens sejlads var et godt eksempel på, hvad Aarhus' havnefront kan udnyttes til.

Artiklens øverste billede
Bylinefoto af medarbejder på Jyllands-Posten. På fotoet ses: Jacob Haislund Rasmussen

Fredag eftermiddag var jeg til et møde et stykke ude ad Balticagade på Aarhus Havn, da blikket faldt ud på havnebassinet. Derude flød en imponerende rød katamaran som et billede på, hvad teknologien kan i dag. Og i baggrunden var historiens vidner om, at netop livet på havet har formet og præget Aarhus som by: Pakhus 13, Toldboden, Havnegade.

I en tid, hvor kampen om byrummet synes at rase som sjældent før om balancen mellem udvikling, moderne byggekunst og respekten for den historiske bykerne, mellem nye højhuse og det gamle Aarhus, var denne fusion af fortid og fremtid fascinerende.

Den var et billede på, hvad Aarhus også kan, efter at havnefronten har gennemgået en årelang forvandling i vækstens og udviklingens tegn. For når det nye Aarhus bliver udnyttet rigtigt, er det altså imponerende, hvad byudviklingen har ført med sig.

Den røde katamaran var en af deltagerne i weekendens store sejlsportsevent, SailGP, hvor sejlere i verdensklasse med OL-medaljer på cv’et dyster på F50-katamaraner – verdens hurtigste sejlbåde, der kan skyde en fart på op til 100 km/t. Det er første gang, konkurrencen sejles i Danmark.

Nær bassin 7 kunne man se bådene tæt på, når de lå i havn og blev hævet med kraner. Ude på spidsen af Aarhus Ø kunne man købe adgang til første parket og følge kapsejladsen i bugten. Og på havnefronten fornemmede man, hvordan begivenheden trak folk til. Trafikken syntes tættere, end den ellers plejer at være ved eftermiddagstid.

Der emmede af fascination på kajkanten, og på vandet var tilskuere sejlet ud i private både for at se med. Mine to nevøer, som bor i Aalborg og lige har indledt deres færd i sejlsportens verden, var også draget her til Aarhus og så den lokale danske båd vinde første sejlads.

Jeg er ganske givet farvet af min fortid som Jyllands-Postens cykelreporter gennem en årrække, men jeg har en helt særlig forkærlighed for sportsbegivenheder, hvor konkurrencen vinder byrummet på den måde. Det er landevejscyklingens natur, at den bringer væddeløbet helt ud i virkeligheden.

Fredag bragte synet af SailGP-cirkusset mig tilbage til alle de oplevelser, jeg har haft som udsendt til Tour de France og forårsklassikere. Det er sportsfolk i absolut verdensklasse, som viser deres evner helt tæt på. Det kan Aarhus på havnefronten facilitere, når den som i denne weekend åbner sig op og griber fat om byrummet.

SailGP med de højteknologiske F50-både omtales som sejlsportens kongeklasse. Det nye OL for tidligere OL-guldvindere, kunne man i et interview i JP Aarhus forstå på 49’er-vinderen fra Beijing, Martin Kirketerp. Jeg vil gerne se flere kongeklasse-konkurrencer i Aarhus i fremtiden.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.