Claus Hommelhoff: Disse tre vigtige elementer har givet mig succes
Der findes ingen stensikker opskrift på at lykkes. Men der er tre vigtige ting, som min egen succes bygger på.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Det er det samme hvert eneste år. Når vi nærmer os 1. maj, reflekterer jeg lidt mere over tingene, end jeg plejer. Jeg tænker på, hvad det er, der gør, om man lykkes med noget, man brænder for, eller om man fejler. Jeg tænker på, hvor taknemmelig jeg er for alt, hvad jeg har opnået gennem tiden. Men jeg tænker mest på de mennesker, jeg har i mit liv og på dem, som jeg har mistet.
Selvom jeg kun kan tale ud fra mine egne erfaringer, er der grundlæggende tre ting, der har gjort Formuepleje til det, det er i dag: Troen på den gode idé, evnen til at følge med tiden og gode mennesker.
Den 1. maj er nemlig en helt særlig dag for mig personligt, og det har den været siden 1988, hvor jeg og Erik Møller lancerede vores første investeringsprodukt, Formuepleje Safe. I år er det 30 år siden, og det er heldigvis gået så godt, at mine kolleger i Formuepleje har ment, det var et jubilæum, der har været værd at fejre.
Derfor har jeg i løbet af den seneste måned haft anledning til at mindes gamle dage med mange af de mennesker, jeg aldrig ville have mødt, hvis ikke det var for Safe. Vi har talt om de gode tider, som der heldigvis har været flest af, men vi har også talt om de dårlige tider – for dem har vi også haft, og de har slået hårdt.
Af samme grund har den seneste tid været en af de oplevelser, der gør én ydmyg. Selvfølgelig troede Erik og jeg selv på vores koncept, men hvis ikke de mennesker, vi havde omkring os, havde vist os den tillid, de gjorde, havde jeg i dag ikke kunnet se tilbage på en forretning, der voksede sig større og større. Så havde Safe og Formuepleje, som virksomheden ser ud i dag, blot været en ide, der aldrig blev til noget.
Når jeg ser tilbage på de 30 år, der nu er gået, kan jeg ikke lade være med at tænke, at der er en hårfin grænse mellem succes og fiasko, og jeg bliver da også ofte spurgt, hvor den grænse går. Jeg har ofte tænkt, hvad svaret på det spørgsmål mon er, men sandheden er, at jeg ikke ved det. Og så alligevel. For selvom jeg kun kan tale ud fra mine egne erfaringer, er der grundlæggende tre ting, der har gjort Formuepleje til det, det er i dag: Troen på den gode idé, evnen til at følge med tiden og gode mennesker.
Især det sidste er for mig at se afgørende, og begrebet spænder vidt. For at lykkes har man brug for mennesker omkring sig, der ser samme potentiale i en idé, som man selv gør, og som tror på, at man har fat i noget rigtigt. Man har brug for mennesker, der både privat og professionelt bakker op, uanset om man oplever medgang eller modgang.
Men man har også brug for mennesker, der ser verden på en anden måde, end man selv gør. Kun på den måde kan man mindske risikoen for fejl, lære af de fejl, man alligevel begår, og tilpasse sig, så man ikke begår de samme fejl igen. Det er de samme mennesker, der udfordrer status quo og kommer med idéer til nye forretningsmuligheder, som man ikke selv havde tænkt på.
Og endelig har man brug for gode mennesker, der med talent, høj faglighed og integritet er i stand til at drive det, man har kæmpet for, videre i det daglige. Medarbejdere og kolleger, der brænder lige så meget for konceptet, som man selv gør.
I de 30 år, der nu er gået, siden Erik og jeg tog springet ud i det, vi syntes var verdens bedste idé, har jeg mødt mange fantastiske mennesker, der heldigvis har delt den opfattelse. Nogle har været der i 30 år eller mere, mens andre er kommet til senere eller helt for nyligt. I mine øjne har de dog alle en ting til fælles: De er grænsen – og måske er den ikke så hårfin alligevel – mellem succes og bristede drømme.
Tak til alle, der har beriget mit liv de sidste 30 år – lad os tage 30 mere!
Claus Hommelhoff er stifter af Formuepleje.