Giv Aarhus en trafikal festuge – hver uge

Artiklens øverste billede
Bilen bør udvises af byen, så vi kan få flere fredelige, trafikale frirum. Aarhus kunne fortjene en trafikal festuge hele året rundt. Arkivfoto: Jan Dagø

Hvert år velsigner Aarhus sine og Østjyllands indbyggere med festuge i september.

De seneste år har festugen foruden musik og kultur også budt på markant byfornyelse og trafikal nytænkning. I flere år har vi oplevet et fantastisk, grønt byrum mellem rådhuset og Ridehuset/Musikhuset. Fordi Frederiks Allé har været lukket for trafik.

I år er det Banegårdspladsen, der bliver bilfri. Til daglig bliver besøgende på pladsen med festugeprogrammets ord budt velkommen af et inferno af biler og busser. Men i festugen møder vi et attraktivt, fredeligt byrum.

Aarhus fortjener trafikal festuge alle årets 52 uger. Og nok kan man endnu ikke lukke Banegårdspladsen og parkdelen af Frederiks Allé året rundt. Men begge byrum fortjener, at man sætter den mere stilfærdige og regulerbare letbane ind og viser bilen ud.

Vis bilen ud

Det giver ikke kun en udfordring for Aarhus-borgere, der er vant til at bruge bilen overalt i Aarhus. Det gælder også os udefrakommende, der er vant til at bruge bilen til Aarhus-destinationer.

Vi kan bruge kollektiv trafik til og i Aarhus meget mere, end vi gør. Men den nye gigant-p-kælder ved det nye mediehus fastholder uvanen med et inferno af biler i bykernen.

Det bliver derfor en rigtig vigtig opgave at se letbane, bustilbud, p-pladsplacering og p-afgift i en større helhed. Det kalder på samarbejde mellem Aarhus og øvrige østjyske kommuner. Samarbejdet er på skinner, bogstaveligt talt, når det gælder letbane. Men ikke når det gælder helheden.

Byrummene i Aarhus er Aarhus’ og byrådets sag. Men helhedsløsningen er en fælles sag, også for omegnskommuner og region.

Mulhouse i Frankrig er på størrelse med Aarhus. Her er markant rabat på letbane for pendlere, der stiller deres bil og kører letbane ind til byen. Alle i bilen kommer med for én passagers pris.

I Nottingham betaler virksomheder en afgift til byen for hver p-plads, de opretter til deres ansatte. Fordi bystyret ønsker, at ansatte ikke tager bil, men bruger den nyetablerede letbane.

Vi skal lære af praktiske løsninger udefra. God festuge.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.