Brug snoren, hundeejere

Appel om mere medfølelse over for dyrevildt og dets unger.

Artiklens øverste billede
Sommeren er ensbetydende med rådyrlam i naturen, men de er sårbare over for bl.a. løse hunde. Arkivfoto: Ole Lind

29/6 ved ca. 21.30-tiden hører jeg voldsom hundeglam og med mellemrum skrig fra, hvad der lyder til at være et rådyrs lam. Jeg kan høre, at det er to forskellige hunde, der gør på samme tid.

Det står på i ca. 20 min. Jeg ser flere gange rådyret, der bliver jaget inde i skoven, og som flere gange tilsyneladende får afledt hundene.

Jeg ringer til politiet og oplyser, at jeg kan høre, hvad jeg mener, er et rålam, der kalder med en hjerteskingrende høj lyd med minutters mellemrum. Og at jeg gentagne gange kan høre hunde, der genoptager jagten på rådyrmoderen, som jeg ser adskillige gange løbe for livet. Politiet kunne ikke gøre andet end at registrere min anmeldelse. Næste morgen ringer jeg til 1812 – Dyrenes Beskyttelse i Aarhus.

De tager kontakt til en schweizer-hundefører, som kontakter mig mht. samarbejde ift. at finde det rigtige område i skoven.

Jeg går ud i skoven og markerer stien efter aftale.

I det tidsrum hører jeg stadig klagelyden fra det lidende rålam – dog noget svækket i styrke ift. aftenen før.

Rålammene er sårbare

For at gøre en lang historie kort lykkedes det til sidst schweizerhunden at opspore rålammet og dets mor. Rålammet bar helt klart præg af skambid. Hvis den gode hundefører og hans hund ikke havde fundet lammet, ville det efter al sandsynlighed dø af infektion i såret efter et par uger. En langsom, skrækkelig død.

Helt urimeligt.

Jeg er selv hundeejer og vil gerne appellere til alle hundeejeres medfølelse med alle levende væsner. Brug snor – især fra april til efteråret, hvor rålammene er sårbare og for unge til at løbe fra løse hunde, der er ude af kontrol.

Vi må som hundeejere tage ansvar og gøre alt, hvad vi kan for at undgå skambidning af råvildt. Stor tak til schweizerhundeføreren og hans hund. De giver af deres tid frivilligt – tak af hjertet.

PS: Jeg fandt aldrig de to løse hunde, men kunne høre dem trække over i en anden del af skoven – væk fra the crime scene.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.