Mange børn er blevet svigtet

Nogle kommuner har brugt loven om inklusion som en spareøvelse.

Artiklens øverste billede
Det er bekymrende, at der ikke er fulgt kompetenceudvikling med den nye hverdag i skolen. Arkivfoto: Thomas Borberg/Polfoto

Inklusion er en stor og vanskelig udfordring, og derfor er det med rette et af de mest debatterede emner i folkeskolen.

I Det Konservative Folkeparti var vi med til at skabe mere rummelighed i klassen, da vi stemte for det lovforslag, som medførte en omlægning af specialundervisningen.

Den nye lov blev lavet, fordi eksklusionen ikke havde fungeret i flere år. Børnene fik det hverken bedre eller blev dygtigere af at blive udskilt og få ekstraundervisning, og antallet af børn i specialundervisning var alarmerende højt.

Med de erfaringer in mente var det fornuftigt, at børnene med inklusionen kom tilbage i klassen, især fordi tanken var, at pengene skulle følge med. Det store problem er bare, at sådan er det langtfra alle steder.

Uacceptabel spareøvelse

Nogle kommuner har brugt loven som en spareøvelse. Det er uacceptabelt, at børn med særlige behov er kommet tilbage i klasserne, uden der er fulgt penge med. Det er heller ikke rimeligt, at man nu krampagtigt forsøger at inkludere alle, for der er nogle med så store problemer, at det er nødvendigt med specialundervisning.

Nogle kommuners spareøvelse på området er et stort problem, men selv hvis pengene var fulgt med, er der andre ting, der kan gøres meget bedre. Fagpersonerne, i de fleste tilfælde lærerne, skal klædes bedre på til den store opgave, det er at inkludere børn med særlige behov. Lærerne er ikke alle steder blevet klædt godt nok på til opgaven.

Derfor deler jeg Danmarks Lærerforenings bekymring om, at der ikke er fulgt kompetenceudvikling med den nye hverdag i skolen. Jeg havde faktisk ikke forestillet mig, at loven blot ville blive vedtaget, og så var det bare det.

Fordi loven ikke er blevet fulgt op af initiativer, som videreuddannelse af lærerne og støtte i timerne, er inklusionen ikke blevet den styrkelse af eleverne, som var meningen. Tværtimod har inklusionen betydet, at mange børn er blevet svigtet.

Udsat for svigt

Situationen i dag er sådan, at de børn, som allerede går i klassen og ikke har særlige behov, er blevet svigtet, fordi deres lærer i stigende grad skal tage sig af urolige elever, som tidligere blev udskilt. Det går ud over deres undervisning og muligheder for at blive dygtigere, men de børn, som lider det største tab, er de børn, der er kommet tilbage i klassen uden den støtte, de egentlig har brug for.

Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at de børn med særlige behov, som er tilbage i klassen, er blevet udsat for et svigt, fordi de skal være i et system, de ikke kan håndtere at være i, og systemet er ikke klar til at tage imod.

Hvis det skal blive en succes, kræver det, at kommunerne prioriterer og bruger de penge, der oprindeligt var meningen, på de inkluderede børn. Det må på ingen måde blive en spareøvelse.

Inklusion er en god målsætning for de elever, der kan inkluderes, for det er bestemt ikke godt at blive ekskluderet, hvis det kunne undgås. Lige så vigtigt det er, at vi kommer op af den gamle grøft, hvor alt for mange blev sendt i specialundervisning, lige så vigtigt er det, at vi ikke falder i den anden grøft, hvor flere end muligt tvinges til inklusion, for det har hverken de eller andre elever gavn af.

Den gyldne middelvej findes, hvis viljen er til stede. Og det gælder også ift. at sikre, at penge og kompetencer naturligvis følger med.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.