Grøn mobilitet er vejen frem
De daglige trafikpropper i Aarhus viser klart, at der er alt for mange biler på vejene.
Og løsningen er ikke at bygge flere og større veje, for så bliver Aarhus bare helt kvalt i privatbilismens trængsel, støj og forurening.
Nej, vi skal gå en helt anden vej med en ”Grøn Mobilitetsfond”.
For hvis Aarhus skal blive bæredygtig og fremkommelig, kræver det store investeringer i infrastrukturen.
Der skal investeres på en måde, så andelen af privatbilisme sænkes til fordel for en relativ stigning i anvendelsen af kollektiv trafik, cyklisme og fodgængerfærdsel.
De borgerlige partiers forslag om at anlægge firsporede indfaldsveje til midtbyen løser slet ikke trafikproblemerne.
Det vil bare gøre dem endnu værre og kvæle Aarhus i et frygteligt bilkaos.
Enhedslisten foreslår i stedet for, at Aarhus Kommune etablerer en ”Grøn Mobilitetsfond.”
Pengene skal komme fra salget af tilbagekøbsklausulerne, og de skal investeres i infrastrukturen til fremme af kollektiv trafik, cyklisme og fodgængerfærdsel.
Som led i bestræbelserne for at opnå en sænkning i andelen af privatbilisme er det selvfølgelig oplagt at forbedre mulighederne for kombinationsrejser; altså rejser, hvor trafikanten skifter fra eksempelvis bil til tog/letbane/bus/cykel.
En ”Grøn Mobilitetsfond” vil for alvor sikre mobiliteten og fremkommeligheden i Aarhus. Og det har vi brug for. Samtidig gavner vi folkesundheden og kommunens klimamålsætning. Så det er der god mening i.