En ny svømmehal i Aarhus, tak!

Jeg vil altså vove den påstand, at vi aarhusianske svømmere ikke har haft førsteprioritet i de kommunale budgetter i mange år. Byens befolkning er vel vokset med 75.000 mennesker siden begyndelsen af 1970’erne.

Artiklens øverste billede
Århus Svømmestadions indendørsbassin er lukket tre måneder hen over sommeren, fordi fliser, søjler og ventilation skal udskiftes og renoveres. Arkivfoto: David Bering

»Av, for helvede,« udbryder jeg og får vand i munden.

Jeg ligger i bane fire på Århus Svømmestadion og forsøger at siksakke mig forbi en anden svømmer, da jeg får hans albue i hovedet.

Mine svømmebriller ryger ned på næsen, og jeg bliver nødt til at stoppe op og holde fast i det tov, der adskiller svømmebanerne, for at sætte brillerne på plads igen. Jeg spytter klorvand ud af munden, mens jeg venter på at finde et hul i rækken af svømmere, så jeg kan crawle videre. Det er svært.

For de fem baner, som denne torsdag eftermiddag er reserveret til offentlig svømning, er fyldt godt op af et bredt udsnit af aarhusianere. Unge, midaldrende, ældre, kvinder, mænd, hyggesvømmere, motionister og ambitiøse triatleter kæmper i en skønsom blanding om den begrænsede plads.

Og sådan er billedet generelt, uanset om det er mandag morgen, onsdag middag eller søndag formiddag, jeg betaler de 45 kr., en billet til svømmehallen på Ingerslevs Boulevard koster. Vi svømmer i kø.

Det er trange tider for de aarhusianere, som har lyst til at benytte sig af en af de kun fire offentlige svømmehaller i kommunen.

Lidt statistik: Vi bor omkring 320.000 mennesker i Aarhus Kommune. Der er fire steder, hvor man kan svømme indendørs i bassin, hvis man ikke er medlem af en klub; Gellerupbadet, Badeanstalten Spanien, Lyseng Svømmebad og Århus Svømmestadion.

Det sidste sted er jeg gennem de seneste fem år regelmæssigt kommet mindst et par gange om ugen.

Det vil sige, at vi sådan rundt regnet er 80.000 personer om hver svømmehal i Aarhus. Det antal ville måske ikke være noget problem, hvis svømmehallerne havde ubegrænset adgang for offentligheden. Men sådan er virkeligheden ikke. To af svømmehallerne har lukket en dag om ugen. I tre af svømmehallerne er det kun en begrænset del af bassinpladsen, som er beregnet for svømmere. Den øvrige plads er brugt til varmtvandsbassin, soppebassin, legebassin eller spabad.

For et par år siden indførte Århus Svømmestadion desuden middagslukning af hensyn til rengøringen. Det betyder, at der med et blev skåret en time og tyve minutter af åbningstiden midt på dagen. Konsekvensen er selvfølgelig, at der er ekstra mange besøgende i dagens øvrige timer. Ud over den begrænsede åbningstid lægger også klubsvømmere beslag på et stort antal baner, specielt i eftermiddags- og aftentimerne.

Mit indtryk er, at Aarhus Kommune slet ikke har fulgt med den stigende interesse, der er for vandsport i almindelighed og svømning i særdeleshed. Ifølge Dansk Svømmeunion er svømning nu den tredjestørste danske idrætsgren. Antallet af medlemmer stiger år for år, og kun fodbold og golf kan tiltrække flere udøvere.

Hvis man dertil lægger, at triatlon-sporten oplever et stort boom i disse år, at såkaldte open water-stævner, hvor man svømmer udendørs, er populære, og at interessen for at vinterbade vokser, underbygger det bare påstanden om, at danskere – og aarhusianere – er glade for at opholde sig i det våde element på den ene eller anden måde.

Men der er bare ikke bygget en ny offentlig svømmehal i Aarhus i omkring 40 år. Både Århus Svømmestadion, Gellerupbadet og Lyseng Svømmebad blev etableret i omkring 1970. Og byens arkitektoniske funkis-klenodie, Badeanstalten Spanien? Den bød publikum velkommen i bassinet første gang den 15. september 1933.

Bliver vi en stund i den lokale historiebog, så har byens to udendørs badeanstalter også eksisteret i omkring 80 år. Ballehage Havbad syd for Aarhus åbnede i 1929, og fire år senere kunne man kaste sig i bølgerne fra Den Permanente ved Riis Skov.

Jeg vil altså vove den påstand, at vi aarhusianske svømmere ikke har haft førsteprioritet i de kommunale budgetter i mange år. Byens befolkning er vel vokset med 75.000 mennesker siden begyndelsen af 1970’erne. Der er generelt i samfundet større og større fokus på værdien af at leve et sundt og aktivt idrætsliv. Og som nævnt er svømning en populær sportsgren.

Men antallet af svømmehaller er slet ikke fulgt med. En simpel og uvidenskabelig sammenligning viser, at forholdene for svømmere umiddelbart er bedre i andre dele af landet.

I Aalborg Kommune er der cirka 40.000 indbyggere pr. offentlig svømmehal.

I København skal omkring 56.000 beboere deles om hver af de 10 svømmehaller. Altså noget bedre forhold end i vores by.

Jeg ved godt, at det koster mange penge at bygge en ny svømmehal, og at det kan virke som en stor post på et i forvejen betrængt kommunalt budget. Men en svømmehal er også en investering i vores sundhed. En ny svømmehal er et signal fra kommunen om, at den prioriterer et mangfoldigt og aktivt udbud af idrætsfaciliteter.

Og samtidig er det en mulighed for at trække svømmestævner til byen. Så min opfordring til Aarhus Byråd er: Byg en svømmehal. Måske skal I skele til Taastrup Kommune, hvor man netop har vedtaget at bygge en ny svømmehal.

Den beslutning fik direktøren for Dansk Svømmeunion, Pia Holten, til at finde superlativerne frem: »Dansk svømning har haft stor fremgang i de seneste 10 år både for eliten og bredden. Langt de fleste danskere kan svømme, og de vil gerne have, at deres børn lærer det. Det giver pres på de eksisterende svømmehaller. Jeg glæder mig derfor over Høje-Taastrup Kommunes planer om et nyt 50 meter-bassin.

Det vil betyde noget for både bredden og eliten i området.«

Indtil de aarhusianske politikere beslutter sig for, at svømning også er del af ”danish for progress”, glæder jeg mig til den kommende sommersæson. Snart kan jeg tage min våddragt på og udskifte trængslen i det 26 grader varme klorbassin indendørs med det friske vand i Aarhus Bugt. Dér er der sjældent kamp på pladserne.

PS: Århus Svømmestadions indendørsbassin er i øvrigt lukket tre måneder hen over sommeren – juni, juli og august – fordi fliser, søjler og ventilation skal udskiftes og renoveres. Så god fornøjelse, hvis du ligesom jeg er en af de mange aarhusianere, der gerne vil svømme, men som savner et sted at gøre det.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.