Pengene går til pleje af de svageste ældre
I et debatindlæg 22/3 påstår Peter Hegner Bonfils (EL), at jeg svigter de ældre, der bor i eget hjem, fordi vi har valgt, at midlerne fra ældremilliarden skal gå til de svageste ældre på byens plejehjem.
Hvis Peter Hegner Bonfils og hans partikammerater ikke, som sædvanlig, havde forladt efterårets kommunale budgetforhandlinger med korslagte arme, så ville han vide, at vi her afsatte 4 mio. kr. til netop ekstra rengøring i borgernes hjem.
Af samme årsag har vi valgt at bruge de 44 mio. kr., som forligspartierne på Christiansborg efterfølgende afsatte til Aarhus Kommune, på de allersvageste ældre.
Det betyder blandt andet, at vi har sikret mere personale i plejeboligerne i eftermiddags- og aftentimerne; at vi øger indsatsen mod ensomhed og isolation, og altså at vi sikrer mere rengøring hos beboere i kommunens plejeboliger.
Politik handler om prioritering af begrænsede midler.
Ligesom i en enhver husholdning. Vi har valgt at bruge de 44 mio. kr. på de allersvageste og på dem, som ikke fik tilstrækkeligt ved efterårets kommunale budgetforhandlinger.
Og så skal Peter Hegner Bonfils også huske på, at de 44 mio. kr., ældreområdet nu har fået, kun udgør cirka 10 pct. af de besparelser, magistratsafdelingen har måttet lægge ryg til de senere år.
Så ældreområdet er blevet godt og grundigt drænet på de helt basale kerneydelser.
Både lokalt og på landsplan er det en mærkesag for DF at få flere midler til de svageste ældre. Derfor vil jeg som rådmand for ældreområdet også gøre alt for, at det kommer til at ske.
Og jeg byder alle partier velkommen ind i den kamp, også dem, som normalt sætter sig selv uden for indflydelse.