Midttrafik skabte selv kontrolproblemerne

Skatteyderne hænger på regningen.

Artiklens øverste billede
Skatteydere og buspassagerer kunne have haft en effektiv billetkontrol og undgået en dobbelt udgift, hvis Midttrafik havde haft en anstændig personalepolitik. Arkivfoto: Jan Dagø

Trafikselskabet Midttrafik ødelagde sin egen billetkontrol og skadede sin egen indtjening. Det virker derfor malplaceret, når selskabets funktionsleder, Rikke Østergaard, i JP Aarhus 17/3 glæder sig over en mindre fremgang fra 2012 til 2013.

Der er to årsager til, at Midttrafik i 2012 fik udskrevet færre busbøder end i 2013 og havde en ringere indtjening.

For det første havde Midttrafiks ledelse nedbrudt sit eget kontrollørkorps, indtil kun ganske få kontrollører var tilbage på gaden. For det andet kunne Midttrafik ikke få selskabets dankort-automater til at virke, og dengang fik passagererne ikke busbøder, når automater ikke virkede.

Midttrafik begyndte allerede at nedbryde sit eget kontrollørkorps i foråret 2010, da trafikselskabet fyrede to kritiske kontrollører. Det skete i forbindelse med, at Midttrafik fjernede kontrollørernes ret til at vise konduite over for passagerer, som var uden gyldig billet, men som tydeligvis ikke ville snyde, eksempelvis udviklingshæmmede, demente, børn og udenlandske turister.

Flere fyringer af fagligt aktive og engagerede kontrollører fulgte, og samtidig gjorde et hårdt psykisk arbejdsmiljø andre kontrollører syge. Til sidst var kun syv af de 24 oprindelige kontrollører tilbage på gaden.

Da Midttrafik i august 2013 hyrede 24 private vagter til at supplere de syv sidste kontrollører, blev der selvsagt udskrevet flere bøder, men prisen for skatteyderne var unødvendigt høj.

Selskabet skulle nu både betale for de private vagter og løn til de suspenderede tjenestemandsansatte kontrollører, som selskabet har valgt at køre tvivlsomme fyringssager mod, og som ikke må kontrollere busser, selvom de gerne vil.

Skatteyderne og buspassagerer kunne have haft en effektiv billetkontrol og undgået en dobbeltudgift, hvis Midttrafik havde en anstændig personalepolitik. Og hvis trafikselskabet også havde haft styr på en moderne teknologi som betalingskort, havde tallene for både busbøder og indtjening nok set pænere ud i 2012.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.