Lufthavnen skal tættere på E45
Den 3. december 2010 klippede borgmester Kirstine Bille fra Syddjurs Kommune samt bestyrelsesformand for Aarhus Lufthavn Ango Winther snoren over og åbnede Ny Lufthavnsvej ved Tirstrup. Ved samme lejlighed udtalte den tidligere direktør i Aarhus Lufthavn, Ole Paaske, ifølge JP og TV 2 Østjylland, at man efter åbningen af Ny Lufthavnsvej og Djurslandsmotorvejen nu var kommet 20 minutter tættere på E45, og at dette ville øge lufthavnens markedsposition, dvs., at der ville komme flere kunder i butikken.
Fra 2010 og til nu er det samlede passagertal faldet markant fra 561.542 til 459.913 – altså et fald på mere end 100.000 passagerer.
Nu foreslår flere fortalere for at bevare lufthavnen i Tirstrup at udvide den eksisterende motortrafikvej fra Løgten til lufthavnen til en motorvej.
Vejdirektoratet undersøgte dette i 2012 og konkluderede, at det ikke var samfundsmæssigt forsvarligt at bruge knap 1 mia. kr. på motorvejen, der kun ville give en tidsbesparelse på 120 sekunder.
Muligvis ville man kunne lave en politisk studehandel og presse motorvejen igennem, men når en tidsbesparelse på 20 minutter fra E45 til lufthavnen ikke gav det ønskede opsving i passagertal, er det urealistisk at tro, at 120 sekunder vil kunne gøre det. Ønsker vi i Østjylland en lufthavn i fremtiden, må og skal den flyttes tættere på E45 og tættere på kunderne.