Selvfølgelig skal man have mindst 4 for at komme i gymnasiet
For nylig stillede oppositionen et krav til regeringen om, at alle, der søger ind på en gymnasial uddannelse, skal have et karaktergennemsnit, der som minimum ligger imellem 4 og 7. Den melding fik mig som kommende gymnasieelev til at klappe.
Spørger du mig, er det en selvfølge, at man have et snit imellem 4 og 7 for at kunne komme ind på gymnasiet. Gymnasiet skal være et sted for boglige unge, som stræber efter en akademisk eller mellemlang videregående uddannelse. Dog vælger næsten 75 pct. af alle unge i dag gymnasiet efter folkeskolen, også selvom de skal være tømrer, frisør eller pædagog. Omkring 20 pct. frafalder også og spilder derfor flere år på en uddannelse, som de ikke skal bruge. Det koster staten alt for dyrt, og det er et problem, der skal løses.
Jeg tror, at karakterkrav vil få frafaldsprocenten til at falde, fordi mange af dem, som ikke hører til på gymnasiet fra starten, vil tage en erhvervsuddannelse. På den måde vil vi få flere unge til at træffe det rigtige valg fra starten, spare staten for en masse penge og samtidig højne niveauet på gymnasierne.