Blev Østjylland taget på sengen?

Det virker mærkeligt, at de lokale politikere er tavse i debatten om Togfonden DK.

Artiklens øverste billede
Jernbaneskinnerne på vej ind mod Aarhus H kan passende genbruges som S-togsspor. Arkivfoto: Carsten Ingemann

Med aftalen om udmøntningen af Togfonden DK og en gennemførelse af nye jernbaner i Østjylland – har de lokale politikere så været taget med på råd, eller har de bare siddet på sidelinjen og kunnet høre på vandrørene, hvad der skete på Christiansborg?

På mig virker det mærkeligt, at man ikke har hørt et ”pip” fra de lokale politikere.

Aarhus-politikerne siger alle, at de ønsker en Kattegat-forbindelse til ca. 100 mia. kr., selv om den er urealistisk mange år frem, når aftalen om timemodellen er vedtaget til 28,5 mia. kr.

Det holder ikke

Hvornår finder Aarhus-politikerne ud af, at ”jernbane-posesystemet” til Aarhus H ikke holder i længden?

Hvornår finder Aarhus-politikerne ud af at lave en mere helhedsorienteret løsning på infrastrukturen?

Er de østjyske politikere blevet banket på plads af partikammerater på Christiansborg?

Skanderborg har kastet håndklædet i ringen og ser nu passivt til.

Nu får Skanderborg ved elektrificeringen af jernbanenettet højhastighedstoget – de første 10 år – drønende igennem Skanderborg Station, og toget stopper ikke på stationen.

Skanderborg har nu valgt at stikke hænderne i lommen på trods af, at et stop på Skanderborg Station ville øge passagergrundlaget med 4,3 millioner passagerer pr. år ifølge togfonden.

Uha, uha, det vil også gøre, at passagerer til Aarhus og Aalborg ikke nåede til deres mål før kl. 12.04 og ikke kl. 12.00 som lovet

i timeplanen.

Jernbane vest om Aarhus

Kunne man så hente disse famøse fire minutter andre steder? Ja, måske, hvis man slettede ”jernbane-pose-systemet” til Aarhus H og i stedet lavede en banestrækning vest om Aarhus.

Den kunne passende følge motorvejen omkring Aarhus. Så kunne den tilsluttes til det nord-syd-gående spor til Randers, som alligevel passerer under motorvejen tre steder i to kurver.

Det er da forfærdeligt dyrt?

Strækningen vil være på ca. 12 km og giver en tidsbesparelse på ca. 16 min. i forhold til at køre ind til Aarhus H. Man kunne jo passende bruge pengene, som er sat til side til den 23 km lange strækning fra Hovedgård til Hasselager til 3,4 mia. kr. Tidsbesparelsen på denne strækning er på ca. seks minutter ifølge togfonden. Hvordan kommer de passagerer, der skal ind til Aarhus midtby, så ind til Aarhus H?

Aarhus har planlagt en letbane ud til Harlev, og passagererne til Aarhus H vil fint kunne bruge de 16 minutter ind til Aarhus H og opfylde timeplanen.

Genbrug af jernbanespor

Der er i aftalen afsat 4 mio. kr. til en forundersøgelse af en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg og til at undersøge synergieffekten mellem timemodellen og Aarhus Letbane.

Midttrafik har i sin planlægning en letbanestrækning til Harlev, og indtil denne er etableret, kan de nuværende jernbanespor genbruges til et S-togssystem.

Der skal selvfølgelig laves en ny banegård, skal vi kalde den ”Aarhus V”.

Aarhus V vil samtidig være en ”gennemkøringsstation” i modsætning til Aarhus H, hvor toget skal vende.

Man sparer nok også en del af de 1,0 mia. kr., der er afsat i aftalen til opgradering af Aarhus H.

Hvis man placerer den i nærheden af Silkeborg-motorvejen, vil man let kunne komme hertil fra Silkeborg og Herning videre ud mod vest. Banegården ligger heller ikke så langt fra den planlagte motorvej til Viborg.

Timemodellen har en beregning med en vækst af passagertallet på 60 pct. ved indførelse af højhastighedstog.

Hvordan skal alle disse mennesker komme til Aarhus midtby og finde en p-plads?

I aftaleteksten til togfonden er der afsat en pulje på 200 mio. kr. til p-plads-løsninger, som skal bruges ved alle de fem banegårde i timemodellen.

Bilerne ud af midtbyen

Ved at lave en banegård i Aarhus V får politikerne også fremmet en af deres målsætninger: ”Bilerne ud af midtbyen” – tænk bare på Kystvejen.

Etableres der en Aarhus V-banegård, vil der være masser af muligheder for at lave p-pladser, busterminaler, Falck-station og politi-station.

Aarhus har også i sin ”fremtidig byudvikling” fra 2008 planlagt en større byudvikling ved Harlev.

Kære østjyske politikere. Kom ud af jeres Thorning-rose-søvn og kig på en visionær linjeføring af timeplanen, der ikke er så Dyhr, og som gavner Østjylland.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.