Et uvirkeligt fantasifoster: Aarhus Lufthavn i Kastrup

Den eneste realistiske overlevelsesmulighed, som regionens lufthavn i virkeligheden har, er en flytning til den nye, muligvis privatejede lufthavn placeret på den strategisk rigtige position vest for Aarhus.

Artiklens øverste billede
Teorien om at lade Københavns Lufthavn (billedet) overtage rollen som den lokale Aarhus Lufthavn er blevet genoplivet. Arkivfoto: Mik Eskestad

Det må formentlig være decemberstress på rådhuset, der har foranlediget erhvervschefen til, oven i købet på forsiden af JPA juleaftensdag, at genoplive den for længst afdøde teori om at lade Københavns Lufthavn overtage rollen som den lokale Aarhus Lufthavn. Planen skulle i så fald realiseres ved hjælp af end ikke planlagte hurtigtog via den end ikke planlagte og nu kun i drømme eksisterende Kattegat-bro/tunnel.

Med andre ord et uvirkeligt fantasifoster, som overhovedet ikke giver reel mening. Rent bortset fra, at det ikke er og forhåbentlig aldrig bliver Aarhus’ ambition at optræde som satellit eller ”outport” til København. Det har absolut ingen fremtid for Aarhus.

Se blot til Göteborg

Teorien eller tryllenummeret om Københavns Lufthavn blev i sin tid som en fiks afledningsmanøvre præsenteret af fhv. borgmester Nicolai Wammen for et undrende erhvervskontaktudvalg, angiveligt for at lukke debatten om en ny Aarhus Lufthavn, som Wammen var erklæret modstander af, mærkeligt nok.

Forklaringen kom først, da han selv kort tid efter proklamerede afmønstringen til København.

Det, infrastrukturen og Aarhus har brug for, er selvfølgelig Aarhus’ egen internationale lufthavn med ”basishavnsstatus”, dvs. med direkte internationale flyruter til alle vigtige europæiske metropoler. Dermed spares der tid og penge såvel for erhvervslivet som den privatrejsende.

Det skaber også international udvikling og vækst. Se blot til vore naboer på den anden side af Kattegat, hvor Sveriges næststørste by, Göteborg, har stor succes med sin store internationale lufthavn, der i tide blev flyttet ud til den strategisk rigtige position, hvor der nu er ca. 5 mio. passagerer årligt.

En midlertidig nødløsning

Danmarks næststørste by, Aarhus, og regionen ville have oplevet en lignende succes, hvis blot vore politikere havde kendt deres besøgelsestid og kæmpet for den centraljyske lufthavn i Hammel, tilmed vedtaget i Folketinget. Det gjorde vore lokale politikere desværre ikke, men valgte i stedet den aldeles fejlplacerede militære lufthavn i Tirstrup som såkaldt ”midlertidig nødløsning”.

Desværre ligger den nu på dødslejet og synger på sidste vers kørt i sænk af en komplet uduelig lufthavnsbestyrelse bestående af lokalpolitikere uden ringeste indsigt i internationale luftfartsforhold. Det bliver desværre dyrt og endnu dyrere for skatteborgerne, hvis de skal have såkaldt ”arbejdsro” til nye udskejelser.

Nyt oplæg i år

Der øjnes heldigvis nu langt om længe politisk opbakning til den eneste realistiske overlevelsesmulighed, som regionens lufthavn i virkeligheden har, nemlig flytning til den nye muligvis privatejede lufthavn placeret på den strategisk rigtige position vest for Aarhus. Aarhus Transport Groups lufthavnsoplæg forventes at foreligge i begyndelsen af 2014. Det ventes allerede i anlægsfasen at skabe op mod 1.000 nye arbejdspladser, støt stigende efterhånden som den internationale lufthavn bliver operativ.

Aarhus og regionen kan bestemt ikke klare sig i konkurrencen uden egen international lufthavn.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.