Udvikling eller vild vækst?
Er Aarhus ved at begå samme fejl som på Københavns havnefront?
Selv om havnefronten ved Skolebakken i øjeblikket er præget af kaos, er det en fornøjelse for Århus Miljøgruppe M97 at se en række af de ting, vi har kæmpet for, på vej til at blive realiseret. Først og fremmest var Nordhavnen (nu kaldet Aarhus Ø) oprindeligt i kommunens plan fortsat tænkt som erhvervshavn.
Omdannelse til byområde skete som en slags politisk kompensation for masterplanen (udvidelse af Østhavnen) og dens skader på byen. Aarhus Ø tegner positivt, selv om det tager tid at forme en helt ny bydel. Det er således også en fornøjelse at høre, at der er en udviklingsplan for området ved Bassin 7 på vej med innovative arkitektkræfter bag.
Vi glæder os også over, at Knud Fladelands plan for en kanalby med en gennemgående kanal langs den oprindelige kystlinje tilsyneladende følges.
Overbebyggelse af Pier 2
På trods af den voldsomme overbebyggelse af Pier 2 med Navitas og Bestseller glæder vi os over at se, at kanalen trods alt gennemføres som i den visionære plan.
Det triste er, at overbebyggelse skaber en markant barriereeffekt mellem by og vand.
På den måde ser det ud til, at Aarhus alligevel ikke lærte af de byplanlægningsmæssige fejl i København, hvor barriereeffekten af 7-10 etagers betonklodser ved Kalvebod Brygge ellers på forhånd var skræmmebilledet.
Begyndelsen til letbanen tager nu også form – en mærkesag for M97 gennem mange år.
Selv om lineføringen blev valgt ud fra politiske byudviklingsønsker frem for kendte passagergrundlag, så er letbane den rette vej for Aarhus.
M97 ønsker en hurtig udbygning af letbanen frem for flere fire-sporede indfaldsveje og øget trafikal forstoppelse i midtbyen.
Lad os sammen sikre, at de positive udviklinger fortsættes og fremmes, og at grådig vækstiver med skadevirkning på byens langsigtede attraktion stoppes.