Marselis-tunnelen er ren symbolpolitik

En tunnel under Marselis Boulevard er en kæmpe investering, hvor gevinsten i høj grad er fugle på taget.

Artiklens øverste billede
En tunnel under Marselis Boulevard vil koste ca. 18. mio. kr. i årlig vedligeholdelse, lyder det fra SF. Arkivfoto: Gregers Tycho

Mellem 1,5 og 2 mia. kr. for et hul i jorden. Det er, hvad Socialdemokraterne, Venstre, De Konservative, De Radikale og DF vil bruge på en tunnel under Marselis Boulevard, som er ganske unødvendig. Hertil vil en tunnel koste skatteborgerne yderligere ca. 18 mio. kr. hvert år i vedligeholdelse af driften.

Det er rigtig mange penge, partierne vil bruge, på trods af at trafikmængden på Marselis Boulevard er faldet og ligger væsentligt under det, som har været argumentet for at bygge en tunnel. Det er samtidig en tunnel, hvor der ikke er plads til de allerstørste lastbiler og vindmølletransporter.

Man kan selvfølgelig argumentere for, at vi befinder os i en økonomisk krise. Men krise eller ej, så er trafikmængden for lastbiler faldet mere, end hvad man kan tillægge krisen.

Udviklingen på Aarhus Havn med en presset konkurrence fra andre havne har i høj grad også påvirket udviklingen.

Samtidig er der ingen, som kan se ind i fremtiden om behovet for en tunnel. Og der er ikke svaret på flere ganske grundlæggende spørgsmål. Hvilke typer virksomheder kommer der på havnen i fremtiden? Og kræver de tung godstransport? Hvilken transportform bliver den primære til at transportere gods i fremtiden?

I den forbindelse er der et øget fokus på togtransport, samtidig med at der foregår en øget transportmængde på havet, hvor godset kommer ind i med store containerskibe, hvorefter de sejles væk i mindre skibe til andre havne.

Mere forurenet andre steder

Et argument, som tunneltilhængerne har kastet sig over i den senere tid, er støj- og forureningsproblemer på Marselis Boulevard.

Det er ganske rigtigt, at miljøsituationen på Marselis Boulevard kunne være bedre. Men det kunne den også mange andre steder i byen. Faktisk er der mere trafikstøj og forurening på Ringvejen, Ringgaden og på alle de store indfaldsveje, end der er på Marselis Boulevard. Betyder det, at vi så også skal bygge tunneller på de vejstrækninger?

Nej, vel. Her peger Trafik og Veje da også på, at der laves foranstaltninger med bl.a. støjværn og støjdæmpende asfalt. Præcis det samme, som SF mener, man skal gøre på Marselis Boulevard. Hertil er der faktisk heller ingen klar dokumentation for, at en tunnel vil give en renere luft.

Et andet argument, som tunneltilhængerne har kørt i stilling, er, at Marselis-tunnelen vil skabe øget vækst på haven. Det postulat bygger ikke på et faktuelt grundlag, men på symbolpolitik.

I den forbindelse siger flere af virksomhederne på Aarhus Havn, som heller ikke kan se formålet med en tunnel, at en tunnel i sig selv ikke skaber én eneste ekstra arbejdsplads. Det gør udviklingen på havnen.

Næppe hurtigere transporttid

Hvis det så er transporttiden fra motorvejen til havnen, som tunneltilhængerne refererer til, vil transporttiden være ca. 1 min. hurtigere med en tunnel. Næppe noget, som vil fremme væksten. Her kan man sagtens forkorte den nuværende rejsetid langt billigere, ved f.eks. at køre vejen ved Åhavevej/Marselis Boulevard under Skanderborgvej, som det er gjort fra motorvejsafkørelsen under Åby Ringvej.

En tunnel under Marselis Boulevard er en kæmpe investering, hvor gevinsten i høj grad er fugle på taget. Derfor er det en kæmpe investering, som er ren tunnelsyn.

SF vil i stedet bruge pengene på fremsynede, borgernære og grønne investeringer gennem penge til letbane, cykelstier, boliger og sikring af pladsgarantien i børnepasningen. Og de arbejdspladser, som et tunnelarbejde vil give, går ikke tabt, da SF’s investeringsforslag i lige så høj grad vil skabe arbejdspladser i Aarhus.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.