Er der demokrati i Århus Lærerforening?

Formanden giver den demokratiske proces skylden for, at skolestrukturen i Aarhus nu ikke er optimal.

I forløbet omkring politikernes ønske om at lukke Rundhøjskolen har det fra Århus Lærerforenings formand, Søren Aakjær, gang på gang lydt, at man ikke som lærerforening ville gå ind i enkeltsager og dermed ikke ville forholde sig til skolens konkrete situation.

Da lærerforeningen fik politikerne til at se på skolerne og de tomme lokaler og foreslog lukning af skoler, blev det stærkt betonet, at man fra foreningens side ikke ville pege på konkrete skoler. Det måtte være en politisk beslutning.

Nu har et kæmpe arbejde fra forældregruppen været med til at bevare Rundhøjskolen, og så har piben godt nok fået en anden lyd. For nu står formanden ikke tilbage for at gå i medierne og give lærere og forældre på Rundhøjskolen skylden for, at der nu ikke kan laves en holdbar, fremtidssikret skolestruktur i Aarhus.

I JP Aarhus 3/12 kan man læse: »Lærerne har ikke taget afstand fra forældrenes retorik, og derfor kan det blive opfattet som om, at de er enige.

Rundhøjskolen har sat sig selv op på en piedestal som den bedste skole i Aarhus, og det er da blevet bemærket på de andre skoler,« siger formanden og fortsætter, at kampagnen har sået splid i lærergruppen.

Her mener han formodentlig den samlede lærergruppe, for lærerne på Rundhøjskolen er ikke splittede.

ÅLF’s formand giver altså en demokratisk proces skylden for, at skolestrukturen i Aarhus nu ikke er optimal. »Hvis det her er demokrati, er jeg dybt bekymret for demokratiets fremtid i Aarhus. Det har handlet om at være mest ondskabsfuld, truende og argumenterende.«

Slet skjulte trusler

At skolestrukturen i Aarhus ikke er optimal, er ikke lærerne på Rundhøjskolens skyld. At give slet skjulte trusler om, at lærerne ved at støtte forældregruppens arbejde har gjort det stort set umuligt at drive gode skoler i Aarhus og gjort det svært for ansatte fra Rundhøjskolen at få arbejde på andre skoler, viser, at lærerne har en formand, der ikke forstår, at lærerne på skolerne i Aarhus generelt arbejder for at gøre netop deres arbejdsplads til den bedste skole – og at det kun kan være et plus for en skole, at lærerne tror på, at det arbejde, de gør, skaber den bedste skole.

Men at anklage forældregruppen for at gå efter manden og ikke bolden må være selvmål til formanden, som netop vælger at hænge Rundhøjskolens forældre og lærere ud, når han pludselig ændrer holdning til at pege på specifikke skoler i forhold til en skolestruktur.

At give forældre, der støtter op om deres børns skole, og lærere, der brænder for deres arbejdsplads, skyld for, at det ikke på nuværende tidspunkt er lykkedes at lave en ny skolestruktur i Aarhus, er ikke at være formand for alle lærere i Aarhus.

Hvis det er måden, Århus Lærerforening fremover behandler sine medlemmer, er jeg lige så bekymret for demokratiets fremtid i Aarhus, som Søren Aakjær er.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.